sunnuntai 6. huhtikuuta 2014

Aikuisia lapsia ja lapsiaikuisia

  

Historia
1600-luvulta lähtien lapset erotettiin aikuisista ja lapsille tehtiin vaatteita ja leluja, sekä heidän koulutusta alettiin arvostaa
Ennen 1600-lukua lapset nähtiin pieninä aikuisina, jotka seurustelivat aikuisten kanssa->heitä ei nähty erillisinä sosiaalisina- tai ikäryhminä
1800-1900 alettiin luopua lapsityövoimasta, lapsia alettiin pitää mittaamattoman arvokkaina itsenäisinä olentoina
Ariés määritti lapsen aikuisen vastakohtana: lapsi nähtiin irrationaalisena(ei-järjellinen) ja toisesta riippuvaisena ihmisalkiona
       -lapsuus oli jakso joka nähtiin päättyvän aikuisuuteen
Missä vaiheessa lapsuus muuttuu aikuisuudeksi?
 
Lapsuus markkinoiden polttoaineena 
Lapsia visualisoidaan mainoksissa
   -Tillanderin mainoksessa ei vain myydä jalokiviä, vaan kerrotaan onnellisesta lapsuudesta ja siitä, että lapsi on toivottu
 
 
Teollisesti tuotettu lapsuus 
Daniel Cookin lapsuuskäsite on kokonaisuudessaan sidoksissa kaupallisen kulttuurin ja kapitalismin (omaisuus yksityisessä omistuksessa) syntyyn 
Vaurastuminen ja lapsuuden sentimentalisoituminen (tunteellinen) loi yhdessä lapsen kulutusmarkkinat (vaatteet, lelut, sarjakuvat) 
Segmentointi (erilaisten kriteerien pohjalta syntyvä ostopäätös) näkyy lastenvaateteollisuudessa 
Lapset nähdään merkittävänä kuluttajaryhmänä ja tämä vahvistaa lapsen asemaa yhteiskunnassa 
 
Brändätty lapsuus
 Lapsuuden hyödykkeistymiseen ja brändäytymiseen on vaikuttanut voimakkaasti lasten lelu- ja vaateteollisuuden muuttuminen yhä muoti- ja merkkitietoisemmaksi -> lapsen elämä yhä brändisidoinnaisempi  
Lasten kulutuskasvattaminen alkaa jo ennen syntymää -> mainokset herättävät voimakkaita visuaalisia mielikuvia 
 Vaurastumisen ja pienentyneen lapsiluvun myötä vanhemmat panostavat enemmän 
lapsiin -> vanhemmat ovat tehneet muotivaatteilla lapsistaan miniatyyriversioita itsestää
 
Lapsuuden loppu
  Amerikassa lapset ohjaavat ja sanelevat perheen kulutustottumuksia 
  -esiteinielämää ohjaa ja määrää lähes täysin                kuluttaminen   
Suomessa brändit eivät ole nuorelle keskeistä identiteetin rakentamisessa
Lapsuuden, nuoruuden ja aikuisuuden rajat ovat murtuneet 
  -aikuiset miehet (30-40-v.) pelaavat samoja pelejä kuin 12-vuotiaat esiteinit 
Media- ja populaarikulttuuri rappeuttaa aikuisuutta       -aikuiset pakenevat tosielämän vaatimuksia Facebookin kaltaisille virtuaalisille leikkikentille
 

 
  Lähteet: 
Vänskä, Annamari & Autio, Minna 2009. Aikuisia lapsia ja lapsiaikuisia – symbolinen lapsuus visualisoituvassa kulutuskulttuurissa. Nuorisotutkimus 4/2009, 53-69.
Kuvat:
http://weheartit.com/search/entries?utf8=%E2%9C%93&ac=0&query=children&commit=
http://tillander.wordpress.com/2009/02/22/sukupolvet/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti