Historia
•1600-luvulta lähtien
lapset erotettiin aikuisista ja lapsille tehtiin vaatteita ja leluja, sekä
heidän koulutusta alettiin arvostaa
•Ennen 1600-lukua lapset
nähtiin pieninä aikuisina, jotka seurustelivat aikuisten kanssa->heitä ei
nähty erillisinä sosiaalisina- tai ikäryhminä
•1800-1900 alettiin
luopua lapsityövoimasta, lapsia alettiin pitää mittaamattoman arvokkaina
itsenäisinä olentoina
•Ariés määritti lapsen
aikuisen vastakohtana: lapsi nähtiin irrationaalisena(ei-järjellinen) ja toisesta
riippuvaisena ihmisalkiona
-lapsuus oli
jakso joka nähtiin päättyvän aikuisuuteen
•Missä vaiheessa lapsuus
muuttuu aikuisuudeksi?
Lapsuus markkinoiden polttoaineena
•Lapsia visualisoidaan
mainoksissa
-Tillanderin mainoksessa ei vain
myydä jalokiviä, vaan kerrotaan onnellisesta lapsuudesta ja siitä, että lapsi
on toivottu
Teollisesti tuotettu lapsuus
•Daniel Cookin
lapsuuskäsite on kokonaisuudessaan sidoksissa kaupallisen kulttuurin ja
kapitalismin (omaisuus yksityisessä
omistuksessa) syntyyn
•Vaurastuminen ja
lapsuuden sentimentalisoituminen (tunteellinen) loi yhdessä lapsen
kulutusmarkkinat (vaatteet, lelut, sarjakuvat)
•Segmentointi (erilaisten
kriteerien pohjalta syntyvä ostopäätös) näkyy lastenvaateteollisuudessa
•Lapset nähdään
merkittävänä kuluttajaryhmänä ja tämä vahvistaa lapsen asemaa yhteiskunnassa
Brändätty lapsuus
•Lapsuuden
hyödykkeistymiseen ja brändäytymiseen on vaikuttanut voimakkaasti lasten lelu-
ja vaateteollisuuden muuttuminen yhä muoti- ja merkkitietoisemmaksi ->
lapsen elämä yhä brändisidoinnaisempi
•Lasten
kulutuskasvattaminen alkaa jo ennen syntymää -> mainokset herättävät
voimakkaita visuaalisia mielikuvia
•Vaurastumisen ja
pienentyneen lapsiluvun myötä vanhemmat panostavat enemmän
lapsiin ->
vanhemmat ovat tehneet muotivaatteilla lapsistaan miniatyyriversioita itsestää
Lapsuuden loppu
•Amerikassa lapset
ohjaavat ja sanelevat perheen kulutustottumuksia
-esiteinielämää
ohjaa ja määrää lähes täysin
kuluttaminen
•Suomessa brändit eivät ole nuorelle
keskeistä identiteetin rakentamisessa
•Lapsuuden, nuoruuden ja
aikuisuuden rajat ovat murtuneet
-aikuiset
miehet (30-40-v.) pelaavat samoja pelejä kuin 12-vuotiaat esiteinit
•Media- ja
populaarikulttuuri rappeuttaa aikuisuutta
-aikuiset pakenevat tosielämän vaatimuksia
Facebookin kaltaisille
virtuaalisille leikkikentille
•Vänskä, Annamari &
Autio, Minna 2009. Aikuisia lapsia ja lapsiaikuisia – symbolinen lapsuus
visualisoituvassa kulutuskulttuurissa. Nuorisotutkimus 4/2009, 53-69.
•Kuvat:
http://weheartit.com/search/entries?utf8=%E2%9C%93&ac=0&query=children&commit=
http://tillander.wordpress.com/2009/02/22/sukupolvet/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti