Lapsi, jolla on
näkövamma
- - Näköaisti tekee ympäristöstä houkuttelevan ja suuntaa lapsen kehitystä
- - Näön avulla lapsi havannoi ympäristöään, tavoittelee ympärillä olevia esineitä, ja taru niihin sekä myöhemmin liikkuu niitä kohti
- - Seuraamalla vanhempia ja sisaruksia lapsi oppii erilaisia päivittäistoimintoja
- - Näköaistin käyttö on nopeasta ja tehokasta
-
Erilaisia
näkövikoja:
o
Silmien
vaikeat rakenneviat, synnynnäiset kehityshäiriöt, näköratojen viat
o
Näköhermojen
surkastumat ja aivovammojen aiheuttamat viat ovat näistä yleisempiä
o
Keskosten
riskinä verkkokalvon kehityshäiriö (ROP), myös perinnöllisiä
o
Ilmenee
alentuneena näöntarkkuutena, näkökenttäpuutoksina, alentunut kontrastien
erotuskyky, valoherkkyys tai mukautuminen uudenlaiseen valaisutasoon heikkoa,
silmälihasten toimintavaikeudet, silmän värveliike
- Lapsen näönkäytössä voi ilmetä puutteita yhdellä tai useammalla näkemisen osa-alueella
- Puututtava varhain, jotta lapsi oppii mahdollisimman hyvin käyttämään rajoittunutta näköään
- Näönkehityksen viiveen ilmetessä samantien asia otetaan esille neuvolassa. Voi ilmetä myös vinona pääasentona, katsoo läheltä, välttelee joitakin asioita tai on passiivinen, häikästyy voimakkaasti tai silmät seilaavat voimakkaasti
- - Näönkäytön huomioiminen ja havannointi on erittäin tärkeää myös monivammaisten lasten kohdalla, koska se saattaa olla heidän ainoa kommunikaatiokanava
- - Näkökyky ilmaistaan tavallisesti näöntarkkuutena eli silmän kykynä erottaa yksityiskohtia läheltä ja kaukaa
- - Näöntarkkuutta testataan testeillä ja tulos ilmaistaan desimaaliluvuilla 1,0:sta 0,00:aan. Aikuisen normaali näöntarkkuus on noin 1,0, näkövammaisiksi määritellään ne joilla paremman silmän näöntarkkuus on parhaalla silmälasikorjauksella alle 0,3
- - Näkövamma voidaan myös määritellä toiminnallisin kriteerein (kommunikaatio, orientaatio, liikkumistaito, tarkka lähityöskentely, itsenäisen elämän taidot)
- - Näkövammaisten ryhmään kuuluvat sekä heikkönäköiset, että sokeat
- - Kuntoutuksen järjestämisvastuu sairaanhoitopiireillä
- - Kuntoutustyöryhmään kuuluvat kuntoutusohjaaja, silmälääkäri ja mahdollisesti näönkäytön- ja liikkumistaidonohjaaja. Lapsen kokonaiskuntoutusta suunniteltaessa mukana usein lastenneurologinen työryhmä
- - Jokaiselle näkövammaiselle lapselle laaditaan lääkinnällinen kuntoutussuunnitelma
- - Näkövammaisten lasten kokonaiskehitys etenee pääpiirteittäin samantapaisten vaiheiden kautta kuin näkevien
- - Sokeiden kehitys voi olla viivästynyt, mutta se tavallisesti kurotaan kiinni nuoruusikään mennessä, on myös esitetty, että sokeat tarvitsevat kehityksessään enemmän aikaa ja harjoittelua ja toisaalta voi olla, että sokeilla esiintyy jotkin kehitysvaiheet erijärjestyksessä kuin näkevillä
- - Näkövammaisten lasten kehitystä ei voi mitata samoilla mittareilla kuin näkevien, näkövammaisille on LA-KU (0-6v) kehityksen arviointi- ja opetusohjelma, jonka kriteerit eivät perustu näönkäyttöön
o
LA-KU:ssa
on kahdeksan kehityksellistä osa-aluetta kronologisesti ikäryhmittäin
-
Alle
3-vuotiaat:
o
Lapsen
ja vanhemman vuorovaikutus on tärkeää. Kommunikointi muiden kuin näköaistin
kautta korostuu näkövammaisilla. Näkövammaisen lapsen kontaktiyritykset voivat
jäädä vanhemmalta huomaamatta, joten vanhemmat saattavat tarvita apua lapsen
signaalien tunnistamiseen
o
Jos
lapsella on edes vähän näkökykyä, houkutellaan häntä kirkkailla väreillä,
kontrasteilla ja valoilla käyttämään sitä (leikkitavaroihin, muihin voidaan
kiinnittää kirkkaita värejä)
o
Lapsen
kommunikaatioyrityksiin on tärkeä vastata ja rohkaista niihin
o
Näkövammaisuus
ei sinänsä vaikuta motoristen taitojen kehittymiseen, mutta vaikuttavat
liikkeelle lähdön motivaatioon ja lisäävät arkuutta
o
Näkövammaisilla
ei myöskään tapahdu mallioppimista, joten oikeiden liikeratojen oppimiseen
pitää käyttää aikaa.
o
Fysioterapeutin
tarve jatkuu useimmilla pitkälle pystyyn nousemisen ja kävelemisen oppimisen
jälkeenkin
o
Muiden
aistien kuin näköaistin aktivointi on tärkeää, koska ne eivät ole syntyjään
näkövammaisilla parempia kuin näkevillä, mutta tulevat olemaan havaintojen
tekemisessä pääasemassa
o
Näkövammaisilla
lapsilla saattaa esiintyä jo pienenä erilaisia maneereita (silmien painamista,
huitomista, yms.), joihin pitää varhain puuttua ennen kuin niistä tulee
sosiaalinen haitta. Hienovaraisesti poisohjata huomio maneerista.
-
Leikki-ikä:
o
Näkövammainen
lapsi tarvii paljon harjoittelua erilaisiin toimintoihin kuten ruokailuun, pukeutumiseen,
peseytymiseen ja wc-toimiin
o
Itsenäistä
liikkumista pitää myös harjoitella. Kotona voidaan tiettyjä ovia merkitä,
seinänviertä liikkuminen voi olla aluksi helpompaa, liikkumistaidonohjaaja
arvioi, koska lapsi on valmis ottamaan valkoisen kepin käyttöön
o
Näkövammainen
lapsi innostuu leikkimään äänen perusteella. Mielikuvitus-, kuuntelu- ja
liikuntaleikit ovat vaikeasti näkövammaisen lapsen kehittyneempiä
leikinmuotoja. Ne on erilaisia kuin näkevillä.
o
Näkövammaisen
päivähoitopaikka on suunniteltava hyvin lapsen yksilöllisten taitojen
perusteella
o
Avustajaa
lapsi tarvitsee päiväryhmässä ohjaamaan ja opettamaan lasta yhteisiin
toimintoihin ja leikkeihin. Tiloja tulisi mahdollisuuksien mukaan muokata
lapselle sopivaksi, huomioitava myös lelujen ynnä muiden helppo saatavuus kuin
myös apuvälineiden
-
Esiopetus:
o
Näkövammaiset
lapset yleensä kuuluvat pidennetyn oppivelvollisuuden piiriin
o
Esiopetuksen
opetussuunnitelman perusteet samat kuin muilla
o
HOJKS
(yksilölliset tarpeet, tavoitteet ja vahvuudet)
o
Mustateksti
vai pistekirjoitus
o
Erilaisia
apuvälineitä voidaan kokeilla (suurennuslasi, lukukivi, kiikarit ja
lukutelevisio)
-----------
Lapsen kehitysvammaisuus
- - Kehitysvammaisuutta luonnehtivat merkittävät sekä älyllisen toiminnan että adaptiivisen käyttäytymisen rajoitukset käsitteellisissä, sosiaalisissa ja käytännöllisissä taidoissa. Lisäksi kehittynyt ennen 18 ikävuotta.
- - Määrittelyn taustalla teoreettinen mall, jossa viisi ulottavuutta
- Älylliset taidot
- 2. Adaptiivinen käyttäytyminen
- 3. Osallistuminen, vuorovaikutus ja sosiaaliset roolit
- 4. Terveys (fyysinen terveys, mielenterveys, eriologia),
- 5. Konteksti (ympäristöt, kulttuuri)
- - Sovellettaessa määritelmää yksittäiseen lapseen on tärkeä ottaa huomioon seuraavat viisi kohtaa:
1.
Rajoituksia
lapsen nykyisissä toiminnoissa tarkastellaan suhteessa hänen omiin ikäryhmä. Ja
kulttuurityypillisiin toimintoihinsa erilaisissa yhteisökonteksteissa
2.
Valideissa
arvioinneissa huomioidaan kulttuurinen ja kielellinen erilaisuus, kuten myös erot
kommunikaatio-, aisti-, motoriikka- ja käyttäytymistekijöissä
3.
Lapsella
on usein rajoitusten ohella myös vahvuuksia
4.
Tärkeä
rajoitusten kuvailemisen tavoite on profiilin luominen tarvittavalle tuelle
5.
Oikea-aikaisen
ja tarkoituksenmukaisen henkilökohtaisentuen myötä lapsen toimintakyvyn ja
elämän laadun odotetaan paranevan.
- - Kehitysvammaisuutta aiheuttavia riskitekijöitä esiintyy koko lapsen kehitysiän
- - Diagnoosi on tarpeen, jotta vahvistetaan lapsen ja perheen kelpoisuus palveluihin, etuuksiin ja lainsäädännölliseen suojaan, määritellään palvelut ja palvelujen maksuperusteet ja diagnoosi on tärkeää suunniteltaessa tukitoimia itsenäistymisen, vuorovaikutussuhteissa toimimisen, päivähoidon, esiopetuksen ja muun yhteisön toimintaan osallistumisen sekä henkilökohtaisen hyvinvoinnin mahdollistamiseksi.
- - Määrittelyyn kätetään älykkyystestejä, adaptiivisen käyttäytymisen asteikkoja ja ilmaantumisikädokumentteja. Myös lääkärin ja psykologin tutkimus, laboratoriotutkimukset, aivojen kuvantaminen, kudosnäytetutkimukset ja neurofysiologiset tutkimukset
- - Kehityksen tukeminen aloitettava mahdollisimman pian
- - Adaptiiviset taidot ovat taitoja, joita tarvitaan jokapäiväisessä elämässä selviytymiseen
- - Adaptiivisen käyttäytymisen osa-alueet, joissa huomattavien rajoitusten tulee ilmetä ovat käsitteelliset, sosiaaliset ja käytännölliset taidot
- - Kunkin adaptiivisen käyttäytymisen osa-alueen merkittävät taidot ja taitojen hallinnan vaatimukset vaihtelevat lapsen kronologisesta iästä riippuen ja kulttuurityypilliset toiminnot yhteisökonteksteissa
- - Myös vahvuudet pitäisi huomioida
- - Vahvuuksien ja rajoitusten lisäksi taitoprofiiliin tunnistettava yksilöllisen tuen tarpeet ja muodot, joiden avulla lapsen toimintakyky jokapäiväisessä elämässä ja ikätyypillisessä kontekstissa paranee
- - Tuentarpeet ja muodot eivät saa estää lapselta mahdollisuutta harjoitella aktiivisuuttaan ja aloitteellisuuttaan, itsenäisyyttään, vuoovaikutussuhteissa toimimista ja päivähoidon arjen toimintoihin osallistumista.
-
Palvelusuunnitelma:
o
Kirjallinen
suunnitelma siitä, mitä palveluja lapsi ja hänen perheensä tarvitsevat
o
Lisäksi
suunnitelmassa kuvataan palvelut, joita tuottaja- tai maksajaorganisaatiot
sitoutuvat järjestämään
o
Päivähoito,
avustaja, terapiat, kehitysvammaneuvolan palvelut, kuntoutusjaksot ja
tilapäinen perhehoito
o
Suunnitelma
laaditaan yhdessä perheen ja kunnan sekä muiden palveluvastaajien yhteistyössä
-
Kuntoutussuunnitelma:
o
Tehdään
yhteistyössä vanhempien, henkilökunnan ja moniammatillisen kuntoutustyöryhmän
kanssa
o
Arvio
kokonaistilanteesta (vaikeudet, vahvuudet) ja perhetilanteen selvitys
o
Sisältää
pitkänajan ja lyhyenajan tavoitteita
-
Varhaiskuntoutus:
o
Tarkoitetaan
niitä yksilöllisesti suunniteltuja toimenpiteitä, joiden avulla pyritään
tukemaan lapsen kokonaisvaltaista kehitystä ja taitoja kommunikaation,
kognitioiden, motoriikan, sosiaalisuuden ja omatoimisuuden osa-alueilla
o
Toteutetaan
yleensä päiväkodissa
o
Päiväkodeissa,
joissa erityisryhmiä tai integroituja ryhmiä, on erityislasten ohjaukseen ja
hoitoon perehtyneitä työntekijöitä, kuten erityislastentarhanopettaja
o
Lapselle
voidaan suositella henkilökohtaista avustajaa
o
Erityispäivähoidon
lisäksi kotona voi käydä säännöllisesti vieraileva kuntoutusohjaaja tai
koti-/avohoidonohjaaja, joka opastaa yleisiin ja erityishuollon palveluihin
hakeutumisessa sekä toimii tarvittaessa yhdys- tai tukihenkilönä
o
Varhaisten
vuosien aikana lapsella, jolla on kehitysvamma, siirtyy palveluista toisiin
useita kertoja
o
Siirtymävaiheet
pitää toteuttaa perusteellisesti
- - Erityistä hoitoa ja kasvatusta tarvitsevieen lasten varhaiskasvatuksessa ja –kuntoutuksessa käytetään Suomessa toisaalta kokonaisvarhaiskasvatukseen suunniteltuja ohjelmia ja toisaalta suppeampia taitojen arviointi- ja harjoitusohjelmia.
- - Portaat –varhaiskasvatusmalla
o
Tavoitteellinen,
vaiheittain etenevä kasvatuksen apuväline 1-6 vuotiaille erityistä tukea
tarvitseville
o
Ohjelma
etenee pieninä lapsen kehitystä kuvaamina askelmina eli taitoina joita on 580
o
Taidot
jakautuu ryhmiin: vauvan kehitys, sosiaalinen kehitys, kieli, omatoimisuus,
kognitiivinen kehitys ja motoriikka
o
Ohjelmaa
toteuttaa lapsen äiti, isä tai päiväkodin henkilökunta lapsen luonnollisissa
ympäristössä ja luonnollisissa tilanteissa
-
Pikku-Portaat
– kasvamaan: (0-3v)
o
Pääperiaatteet:
1.
varhaiskasvatus-
ja varhaiskuntoutusprosessia säätelee perhe tai lähiyhteisö
2.
Vanhemman
ja lapsen välinen vuorovaikutus on varhaiskasvatuksen ydin
3.
Perheen
omat perinteet, päivittäiset toiminnot ja leikit heijastavat elämänkuvioita,
joihin toiminta nivelletään
4.
Kirjatut
havainnot sekä vanhempien ja varhaiskuntoutustyöntekijän väliset keskustelut
toimivat varhaiskasvatus- ja varhaiskuntoutuspäätösten pohjana
o
Mallissa
on viisi vaihetta:
1.
Tietojen
kerääminen vuorovaikutustilanteita, ympäristöä ja päivittäisiä totimintoja
havainnoimalla sekä keskusteluin, ja näiden kirjaaminen Ekologisen suunnitelman
lomakkeille. Havaintojen ja keskustelujen kohteena ovat havaitut vahvuudet,
koetut ongelmat ja mahdolliset kysymykset.
2.
Vuorovaikutuksen
ja päivittäisten toimintojen toiminnallisten tavotteiden määrittely yhdessä
perheen kanssa. Lapsen taidot voidaan kartoittaa kaikilla osa-alueilla
kokonaistaito- ja kehitysprofiilin määrittelemiseksi tai tarpeen mukaan vain
tietyllä osa-alueella. Lapsen taitojen kartoittaminen Ekologisen suunnitelman
kehityksen havannointi- ja seurantaoppaan avulla kertoo lapsen vahvuuksista ja
antaa niistä lisätietoa neljän Vuorovaikutus ja päivittäiset toiminnot –kirjan kanssa.
Taidot voidaan koota suomalaiseen versioon lisättyyn Taitojen
koontilomakkeeseen.
3.
Perheen/lähiyhteisön
säätelemän varhaiskasvatuksen soveltaminen. Niitä toimintoja taitoja ja
käyttäytymismalleja, jotka perhe/lähiyhteisö on valinnut tärkeimmiksi, voidaan
tukea päivittäisten arkisten toimintojen, leikkien ja vuorovaikutustilanteiden
avulla. Vihjeitä ja ideoita löytyy Vuorovaikut ja päivittäiset toiminnot –kirjoista
4.
Edistymisen
seuranj a kirjaaminen tehdään Ekologiseen suunnitelmaan
5.
Uusien
tavotteiden määritteleminen
o
Tavoitteena
on auttaa aikuisia havaitsemaan ja ennakoimaan seuraavat kehitysaskeleet, niin
että he ovat valmiina antamaan lapselle parhaan mahdollisen tuen päivittäisten
toimintojen ja leikkien tarjoamassa vuorovaikutuksessa.
-
Päiväkoti-Portaat:
(2-6v)
o
Perusperiaatteet:
1.
Funktionaaliset
sovellukset. Taitojen oppimisen ja arvioimisen toiminnallisen soveltamisen
perustana ovat lapsen luonnollisesta ympäristöstä löytyvät toiminnot, joidin
sisältyy motivaatio saattaa tehtävä loppuun.
2.
Taidon
yleistäminen. Jonkin toiminnan yhteydessä opitun taidon käyttöä opetllaan
uudessa tilanteessa ja uudella materiaalilla. Tämä edellyttää lapselta
ongelmanratkaisutaitojen rakentamista.
3.
Erilaisten
oppimistyylien ja -tapojen kunnioittaminen. Eri lapsilla erilaiset tekijät
motivoivat ja vahvistavat opittua. Rutiinit ja toisto auttavat lasta
ennakoimaan tulevia tapahtumia ja toimimaan odotusten mukaiset, jolloin lapsi
saa vahvistusta omasta osaamisestaan ja onnistumisen kokemuksia. Tämä
puolestaan kasvattaa hänen itseluottamustaan. Luonnollisen ympäristön toiminnat
mahdollistavat useiden samanaikaisten taitoalueiden käyttäytymisen ja niiden
trkoituksenmukaisen keskinäisen integroitumisen. Vammoistaan ja rajoituksistaan
huolimatta jokainen lapsi voi osallistua toimintaan jollakin tavalla.
4.
Oppimisprosessia
tuetaan eri tavoin.
5.
Lapsen
toimintaympäristön suunnittelu siten, että se edistää lapsen omaa aloitekykyä,
itsenäisyyttä ja myönteisen minäkäsityksen kehittymistä.
6.
Itsesuojelun
opettaminen lapselle. Jokaisen lapsen itsesuojelukasvatus on päivähoidon
velvollisuus ja lapsen oikeus.
7.
Jokaisen
lapsen perheen vuorovaikutuksen ja ainutlaatuisuuden kunnioitus. Toimiva
kommunikaatio perheen ja päivähoidon välillä. Päiväkodin henkilökunnan pitäisi
parhaansa mukaan vahvistaa perheen käsitystä itsestään kasvattajana perheen
omien arvojen pohjalta.
8.
Pyritään
kehittämään jokaisen lapsen itsenäisyyttä, aloitteellisuutta ja myönteistä minäkäsitystä
- - Toimintaa ja leikkiä varhaiskasvatuksessa ja –kuntoutuksessa
o
Virikkeellinen
ympäristö, vuorovaikutustilanteita, jossa lapsi voi kehittää useita taitoja
-
Leikit
ja pelit
o
Luonnollisia
oppimistilanteita
§ Lapset oppivat huomaamaan ja katsomaan
ongelmanratkaisumahdollisuuksia useista näkökulmista
§ Lapset oppivat työskentelemään
yhteistyössä ottaen huomioon muidenkin osallistujien näkökulmia.
§ Lapsi hankkii aktiivisesti ympäristönsä
hallitsemiseksi tarvitsemansa tiedot ja taidot sosiaalisissa
vuorovaikutussuhteissa tapahtuvan keskustelun, päättelyn ja jäljittelyn avulla.
-
Luova
toiminta ja itseilmaisu
o
Taiteiden
ja luovan itseilmaisun menetelmät ovat merkityksellisiä lapsen henkisen kasvun
ja oppimisen välineenä
o
Luovan
itseilmaisun menetelmät tarjavat onnistumiskokemusten kautta eväitä itsetunnon
ja identiteetin rakentamiseen, suvaitsevaisuuteen ja erilaisuuden
hyväksymiseen, kulttuuritietoisuuteen kasvamiseen sekä ennen kaikkea
kehitysvammaisuudesta riippumatta oman kulttuurin edistämiseen kaikissa lapsen
toimintaympäristöissä
-
Vanhempien
tärkeimmäksi kokemia lapsen kehitysvammaisuudesta johtuvia kasvatuksellisen
tuen tarpeita:
1.
Joustavasti
järjestettävissä oleva lapsen ilta- ja tilapäishoitopaikan tarve esim. Matkojen
aikana, lapsen henkilökohtaisen avustajan tarve
2.
Lapsen
ystävyyssuhteiden kehittäminen, esim. Vanhemmat toivoivat, että lasta
ohjattaisiin nykyistä useammin toimimaan toisten kanssa
3.
Lapsen
käyttäytymisongelmien hallitseminen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti