Itsesäätelyn kehitys
ja tukeminen
- tarkoitetaan lapsen kykyä estää mielitekoja, lykätä välitöntä tyydytystä, toimia suunnitelmallisesti ja ohjeiden mukaisesti sekä kykyä säädellä tunneilmaisuja
- kehitys alkaa heti syntymästä esim. lapsi iloitsee tuttujen ihmisten ilmestyessä näköpiiriin
- varhaisen itsesäätelyn kehittymiselle tärkeää toistuva ja johdonmukainen hoiva arjessa ---syy-seuraussuhteen kehittyminen
- n. 1-vuotiaana lapsella tietoisuus kyvystään hallita itseään ja tehdä asioita itse, rajoitusten kohtaaminen aiheuttaa kuitenkin vielä kiukkua
- n. 3-vuotiaana lapsen uhmakkuus vähitellen vähenee, hän kykenee hillitsemään kiukkuaan paremmin, lapsi käyttää kieltä yhä enemmän itsesäätelynsä tukena
- esiopetusiässä lapsi nauttii älyllisten, motoristen tehtävien ja uusien tilanteiden hallinnasta, edelleenkin ympäristön johdonmukaisuus on avainasemassa lapsen kehittäessä sisäisiä sääntöjä suotavasta toiminnasta ja sallitusta käyttäytymisestä- Kavereiden ja leikkien merkitys itsesäätelyn kehittymisessä on merkittävä, kavereiden kautta mahdollisuus tarkastella muiden käyttäytymistä ja sen seurauksia sekä oman käyttäytymisen vertaaminen---lapset ohjaavat luonnostaan toistensa toimintaa ja havaintoja- Mielikuvitusleikeissä lapsi toimii oma-aloitteisesti taitojensa rajoilla ns. lähikehityksen vyöhykkeellä: hän ohjaa itseään puheella, suorittaa itselleen haastavia toimintoja ja tutustuu siten sisäisen puheen toimintaa ohjaavaan vaikutukseen- Sisäinen puhe kehittyy vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa, joten ympäristön tuki sisäisen puheen kehittymisen tukemiseksi arjessa on tärkeää- Toiminnan kielellistämistä ja sunnitelmien tekemistä on hyvä harjoitella mallintamalla, esim. aikuinen itse kertoo mitä tekee ja miksi tekee
Vaikeudet
itsesäätelyssä
Käyttäytymisen
säätely
- vaikeus toimia ohjeiden, sääntöjen, tavoitteiden tai tilanteiden vaatimusten mukaan
- ympäristöllä voimakas toimintaa ohjaava vaikutusTyöskentely ja oppiminen
- vaikeus kohdistaa ja ylläpitää tarkkaavaisuutta ja toimintaa tehtävän kannalta mielekkäästi
- vaikeus suunnitella ja arvioida toimintaa tehtävätilanteissa
- impulsiivinen toimintaTunteet
- vaikeus hillitä tunteita ja ilmaista niitä suotavalla tavalla
Itsesäätelyn
tukeminen
- Selkeät säännöt ja johdonmukainen palaute – muutama selkeä sääntö kerrallaan johdonmukaisesti kotona ja päivähoidossa/koulussa, toistuvuus! Ja välitön palaute!
- Mahdollisuus vaikuttaa ja kannustus – lapsen asettaminen vastuulliseksi jossain tehtävässä, johtajana toimimisen mahdollistaminen ja valintatilanteiden tarjoaminen vahvistavat syy-seuraussuhteiden ymmärtämistä, lisäävät itseluottamusta ja lapsen pyrkimystä lisääntyvään itsesäätelyyn
- Tapahtumien kielellistäminen, mallintaminen ja suunnittelu – aikuisen puhe, joka selventää lapsen tekemistä, ohjaa lapsen huomion kohdentumista, ennakoi tekemisten seurauksia ja tukee sisäisen puheen kehittymistä; mallin antaminen ja tapahtumien kielellistäminen erityisen merkityksellisiä ongelmanratkaisutaitojen sekä tunteiden tunnistamisen ja niiden suotavan ilmaisutavan oppimiselle
Vinkkejä toimintaan
rajoja uhmaavan ja vilkkaan lapsen kanssa
- Vaarana lapsen joutuminen kielteiseen vuorovaikutuskehään, joka vaikuttaa vahingollisesti lapsen käsitykseen itsestään
- Suomessa kokeiltu ja kehitetty ryhmämuotoista tukea vilkkaiden lapsien vanhemmille esim. Perhekoulu ja Vanhempana vahvemmaksi; pohjaavat Barkleyn kehittämään tukiohjelmaan; pyritään vaikuttamaan vanhempien uskomuksiin ja odotuksiin lapsensa käyttäytymisestä, opetetaan heitä käyttämään sosiaalisen oppimisen periaatteita lapsen toivotun käyttäytymisen vahvistamisessa ja ei-toivotun käyttäytymisen vähentämisessä
kirijotti marjo :)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti