keskiviikko 9. huhtikuuta 2014

12. NEUROLOGISET KEHITYSHAASTEET JA NIIHIN VASTAAMINEN



Itsesäätelyn kehitys ja tukeminen
  • tarkoitetaan lapsen kykyä estää mielitekoja, lykätä välitöntä tyydytystä, toimia suunnitelmallisesti ja ohjeiden mukaisesti sekä kykyä säädellä tunneilmaisuja
  • kehitys alkaa heti syntymästä esim. lapsi iloitsee tuttujen ihmisten ilmestyessä näköpiiriin
  • varhaisen itsesäätelyn kehittymiselle tärkeää toistuva ja johdonmukainen hoiva arjessa ---syy-seuraussuhteen kehittyminen
  • n. 1-vuotiaana lapsella tietoisuus kyvystään hallita itseään ja tehdä asioita itse, rajoitusten kohtaaminen aiheuttaa kuitenkin vielä kiukkua
  • n. 3-vuotiaana lapsen uhmakkuus vähitellen vähenee, hän kykenee hillitsemään kiukkuaan paremmin, lapsi käyttää kieltä yhä enemmän itsesäätelynsä tukena
  • esiopetusiässä lapsi nauttii älyllisten, motoristen tehtävien ja uusien tilanteiden hallinnasta, edelleenkin ympäristön johdonmukaisuus on avainasemassa lapsen kehittäessä sisäisiä sääntöjä suotavasta toiminnasta ja sallitusta käyttäytymisestä

    - Kavereiden ja leikkien merkitys itsesäätelyn kehittymisessä on merkittävä, kavereiden kautta mahdollisuus tarkastella muiden käyttäytymistä ja sen seurauksia sekä oman käyttäytymisen vertaaminen---lapset ohjaavat luonnostaan toistensa toimintaa ja havaintoja
    - Mielikuvitusleikeissä lapsi toimii oma-aloitteisesti taitojensa rajoilla ns. lähikehityksen vyöhykkeellä: hän ohjaa itseään puheella, suorittaa itselleen haastavia toimintoja ja tutustuu siten sisäisen puheen toimintaa ohjaavaan vaikutukseen
    - Sisäinen puhe kehittyy vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa, joten ympäristön tuki sisäisen puheen kehittymisen tukemiseksi arjessa on tärkeää
    - Toiminnan kielellistämistä ja sunnitelmien tekemistä on hyvä harjoitella mallintamalla, esim. aikuinen itse kertoo mitä tekee ja miksi tekee
Vaikeudet itsesäätelyssä

Käyttäytymisen säätely
  • vaikeus toimia ohjeiden, sääntöjen, tavoitteiden tai tilanteiden vaatimusten mukaan
  • ympäristöllä voimakas toimintaa ohjaava vaikutus
    Työskentely ja oppiminen
  • vaikeus kohdistaa ja ylläpitää tarkkaavaisuutta ja toimintaa tehtävän kannalta mielekkäästi
  • vaikeus suunnitella ja arvioida toimintaa tehtävätilanteissa
  • impulsiivinen toiminta
    Tunteet
  • vaikeus hillitä tunteita ja ilmaista niitä suotavalla tavalla

Itsesäätelyn tukeminen

  • Selkeät säännöt ja johdonmukainen palaute – muutama selkeä sääntö kerrallaan johdonmukaisesti kotona ja päivähoidossa/koulussa, toistuvuus! Ja välitön palaute!
  • Mahdollisuus vaikuttaa ja kannustus – lapsen asettaminen vastuulliseksi jossain tehtävässä, johtajana toimimisen mahdollistaminen ja valintatilanteiden tarjoaminen vahvistavat syy-seuraussuhteiden ymmärtämistä, lisäävät itseluottamusta ja lapsen pyrkimystä lisääntyvään itsesäätelyyn
  • Tapahtumien kielellistäminen, mallintaminen ja suunnittelu – aikuisen puhe, joka selventää lapsen tekemistä, ohjaa lapsen huomion kohdentumista, ennakoi tekemisten seurauksia ja tukee sisäisen puheen kehittymistä; mallin antaminen ja tapahtumien kielellistäminen erityisen merkityksellisiä ongelmanratkaisutaitojen sekä tunteiden tunnistamisen ja niiden suotavan ilmaisutavan oppimiselle

Vinkkejä toimintaan rajoja uhmaavan ja vilkkaan lapsen kanssa

  • Vaarana lapsen joutuminen kielteiseen vuorovaikutuskehään, joka vaikuttaa vahingollisesti lapsen käsitykseen itsestään
  • Suomessa kokeiltu ja kehitetty ryhmämuotoista tukea vilkkaiden lapsien vanhemmille esim. Perhekoulu ja Vanhempana vahvemmaksi; pohjaavat Barkleyn kehittämään tukiohjelmaan; pyritään vaikuttamaan vanhempien uskomuksiin ja odotuksiin lapsensa käyttäytymisestä, opetetaan heitä käyttämään sosiaalisen oppimisen periaatteita lapsen toivotun käyttäytymisen vahvistamisessa ja ei-toivotun käyttäytymisen vähentämisessä


kirijotti marjo :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti