11.
Sosiaalis-emotionaaliset vaikeudet lapsuudessa
- -
Inhimillisessä kasvussa sosiaalis-emotionaalinen
alue liittyy kanssakäymiseen, vuorovaikutukseen ja tunteisiin sekä kokemuksiin,
joita kanssakäymisessä herää.
- -
Lapsen kehitykseen ja kasvamiseen liittyy
suojaavia tekijöitä ja riskitekijöitä
-
-Lasta suojaavia tekijät ovat yhteydessä lapseen
ja hänen läheisiinsä sekä hänen elämänsä tapahtumiin ja laajempaan sosiaaliseen
kontekstiin
1.
Läheisen aikuisen läsnäolo vähentää stressiä
2.
Emotionaalinen tuki vähentää ahdistavien
kokemusten vaikutusta
- -
Lapsella itsellään on suojaavia tekijöitä kuten:
kyky empatiaan, ystävällinen luonne, korkea aktivaatiotaso, itsenäisyys, hyvä
motoriikka ja havaintokyky, kielellinen lahjakkuus ja myönteinen käsitys
itsestä.
- -
Riskitekijät liittyvät
1.
yksilöön (vanhempien hankala elämäntilanne)
2.
perheeseen (taloudelliset, perheen elämäntapa
ja epäjohdonmukainen kasvatus)
3.
laajempaan verkostoon ja yhteiskuntaan (lapsi
ja perhe jäävät vaille riittävää sosiaalista tukea)
- -
Psyykkisten ongelmien synnylle yhteistä on
varhaisen kasvuympäristön ihmissuhteiden vaikeus
Sosiaalinen ja
emotionaalinen kehitys
Ikä Tunteet Empatia
0-1 v. Toisten tunnetilojen tulkinta Kyky
kokea toisen paha olo itsessä, toisen paha
kasvoista, emotionaalisen merkityksen olo saa vauvassa aikaan ahdistusta
liittäminen tiettyihin objekteihin
kasvoista, emotionaalisen merkityksen olo saa vauvassa aikaan ahdistusta
liittäminen tiettyihin objekteihin
1-2 v. Toisen lohduttaminen ja
suututtaminen, Toisen pahan olon
aiheuttama ahdistus vähenee,
kiusaaminen, tuotetaan itse erilaisia pyrkimys vaikuttaa toiseen, esim. antamalla lelun
emootioita aktiivisesti, ei vain reagoida
toisen tunteisiin
kiusaaminen, tuotetaan itse erilaisia pyrkimys vaikuttaa toiseen, esim. antamalla lelun
emootioita aktiivisesti, ei vain reagoida
toisen tunteisiin
2-3 v. Kyky kuvitella toisen ihmisen
olotilaa, Aktiiviset
interventiot toisen ihmisen lohduttami-
havaintoja, aikomuksia tai tunteita seksi lisääntyvät empaattinen toisen tunnetiloja
kohtaan
havaintoja, aikomuksia tai tunteita seksi lisääntyvät empaattinen toisen tunnetiloja
kohtaan
3-4 v. Omien tunteiden
puoliautomaattinen Tietää jo,
että paha olo sijaitsee toisessa ei itsessä
piilottaminen, ei vielä ”huijaa” toisia
omilla tunteilla
piilottaminen, ei vielä ”huijaa” toisia
omilla tunteilla
5-6 v. Tunnistaa ja nimeää pelon,
surun, ilon, Empatia toisen
ihmisen elämänolosuhteita
vihan ja ujouden kohtaan
osaa jo käyttää omia tunteita hyödyksi
ja ”huijata” niillä muita
vihan ja ujouden kohtaan
osaa jo käyttää omia tunteita hyödyksi
ja ”huijata” niillä muita
7 v. Tunnistaa em. lisäksi
ylpeyden,
mustasukkaisuuden, kiitollisuuden,
huolestuneisuuden, syyllisyyden ja
jännittyneisyyden
mustasukkaisuuden, kiitollisuuden,
huolestuneisuuden, syyllisyyden ja
jännittyneisyyden
Sosiaalis-emotionaaliset vaikeudet
-
-Näkyvät sosiaalisissa tilanteissa ja
vuorovaikutuksessa ja tunne-elämän ilmaisussa
-
-Ekologinen lähestymistapa pitää tärkeänä lapsen
elinpiirin ja ympäristön sosiaalista toimintaa, kun etsitään häiriön lähdettä.
Näin ongelma on lapsen ja ympäristön välisessä vuorovaikutuksessa
Vaikeuksien moni-ilmeisyys
- -
Lapsen vaikeudet voivat ilmetä monin eri tavoin:
a.
arkuutena, ujoutena ja vetäytymisenä
b.
hillittömyytenä, häiritsevyytenä ja
hyökkäävyytenä
c.
voi olla ylivilkas ja keskittymiskyvytön
d.
riippuvuusongelma (lapsi ei halua erota
vanhemmistaan ja mennä päiväkotiin)
- -Itsetunto on lapsella koetuksella, jos hänellä
on sosiaalis-emotionaalisia ongelmia -> tunne-elämä ja sosiaaliset valmiudet
eivät ole ikätasolla
- -
Lapsen ongelmat voivat näkyä hänen vaikeudessa
leikkiä, solmia kontakteja ja tulla toimeen ikäistensä kanssa
-
-Sosiaaliset vaikeudet ovat liittyneet toisaalta
ei-verbaalisen järkeilyn puutteisiin sekä niiden tuottamiseen.
Väkivaltaisesti käyttäytyvä lapsi
- -
Ongelma lapsen tunne-elämän vaikeudessa, johon
liittyy hallitsemattomia tunteenpurkauksia
- -
Aggressio voi suuntautua ulospäin muihin
ihmisiin ja esineisiin tai se voi suuntautua itseensä
-
-Pitkään jatkuva aggressiivinen toiminta
haavoittaa lapsen itsetuntoa, vanhempien vanhemmuutta ja kasvatushenkilöstön
ammattitaitoa.
Rajattomat lapset
-
-Lapsi ei kestä yhtään EI- sanaa
-
-Ilmenee hyvin ihmissuhteissa siten, että minän
ja sinän rajat ovat lapselle hämärät
Arat ja pelokkaat lapset
-
-Näkyy kontaktien vähyytenä ja estyneenä käyttäytymisenä
- -
Lapsi voi kiinnittyä johonkin pelkoon tavallista
pidemmäksi ajaksi
-
-Arkaa lasta on houkuteltava kontaktiin ja hänen
merkittävyyttä on korostettava
Milloin on syytä olla huolissaan
lapsen psyykkisestä kehityksestä ja minän rakentumisesta?
-Huomataan seuraavia asioita
lapsessa:
- taantuminen ja oireilu jatkunut pitkään
- vaikea ymmärtää toisen lapsen tunteita ja hän nauttii toisen hädästä
- ei ole kykyä leikkiä
- käyttäytyminen vieroksuttaa muita lapsia
- outoja ja tavallista suurempia pelkoja
- elää kuin eri maailmassa kuin muut
- tunneilmaisu on poikkeava
- taantuminen ja oireilu jatkunut pitkään
- vaikea ymmärtää toisen lapsen tunteita ja hän nauttii toisen hädästä
- ei ole kykyä leikkiä
- käyttäytyminen vieroksuttaa muita lapsia
- outoja ja tavallista suurempia pelkoja
- elää kuin eri maailmassa kuin muut
- tunneilmaisu on poikkeava
Työskentely lapsen
kanssa
-
-Työskenneltäessä lähtökohtana on lapsen
yksilöllisyyden ymmärtäminen
- -
Lapsi tulisi tuntea hyvin ja tunnistaa kehitys
eri osa-alueilla
-
-Kasvattaja ja yhteisö asettavat itselleen tavoitteita
tukiessaan lapsen kasvua
-
-Kasvattaja voi tukea lapsen itsetuntemusta ja
itseluottamusta sekä auttaa saamaan positiivisia kokemuksia
- -
Ikätoverit ovat tärkeitä
sosiaalis-emotionaalisessa kehityksessä, koska lapsi luo realistista,
ikäsidonnaista ja sosiaalista tietoa itsestään, sen kautta
->tasavertaisuus
- -
Luottamuksellisen aikuiskontaktin syntyminen on
lapselle tärkeä
-
-Toiminnassa on rajoituksia, joita opetellaan
pala palalta
-
-Johdonmukainen toiminta aikuisilta luo
turvallisen raamin lapsen toiminnalle
- -
Lapsen ympäristö rauhallinen ei liikaa
virikkeitä
Pedagogiset menetelmät
- -
Pienryhmä mahdollistaa turvallisessa
kontekstissa toiminnan
-
-Työntekijä muovaa kasvatuksen menetelmät ja
sisällöt lapsen tarpeiden mukaan (leikit, sadut, laulut, roolileikit ja draama)
-
-Kendallin mukaan tehokas menetelmä on
ajallisesti rajoitettu, keskittyy ongelmaan ja lapsiryhmä on homogeeninen.
Menetelmä toimii parhaiten, kun
·
sisältää käyttäytymiseen liittyviä elementtejä
·
kohdistuu kognitiiviseen prosessiin
·
kohdistuu emotionaalisiin kokemuksiin ja on
toiminnallisesti orientoitunut
Päivähoidon ja
vanhempien yhteistyö
-
-Vanhempien kanssa tehdään paljon yhteistyötä: on
vanhempainiltoja, talkooiltoja, juhlia, kotikäyntejä, vanhempien
päiväkotivierailuja yms.
-
-Yhteistyömuotojen lisäksi tulisi miettiä, mitä
tämä yhteistyö on, mitä tukeminen tarkoittaa ja miten voitaisiin kehittää
- -
Yhteistyö tulisi perustua dialogiin, joka on
kuuntelemista ja vastaamista
-
-Vanhempien kanssa tehtävässä yhteistyössä sekä
heidän kasvatustyönsä tukemisessa lähtökohtana on luottamus ja keskusteluissa
käytettävä kieli
Lapsiryhmän merkitys
- -
Lapsiryhmän tehtävänä on inhimillistää,
sosiaalistaa lasta ja tehdä hänestä yhteisön jäsen
- -
Ryhmä opettaa ja auttaa
1.
kommunikoimaan keskenään ja tekee heistä
ajattelevia
2.
näkemään, että olemme kaikki erilaisia
-
-Lapsella, jolla on sosiaalis-emotionaalisia
vaikeuksia, korjaavan kokemuksen antaminen on erityisen tärkeää
-
-Toisen lapsen seura ei riitä poistamaan lapsen
kehityksen haasteita ja kehitykseltään sosiaalisesti ja emotionaalisesti
tasapainoinen lapsi voi aiheuttaa toiminnallaan tuskallisuutta lapselle, joka
tarvitsee tuke sosiaalisessa ja emotionaalisessa kehityksessä
- -
Aggressiiviselle lapselle ryhmä voi opettaa
puhumisen taidon
- -
Ryhmä voi myös ehkäistä lapsen kasvua, mikäli
lapsi pääsee tyrannisoimaan ja alkaa itsekin ajatella itsestään, että on paha
Ryhmän rakenteet kehityksen tukena
- -
Erityisryhmän ja tavallisen lapsiryhmän eroja on
1.
henkilökunnan koulutustaso (erityisluokassa
vähintään yksi erityisopettaja/ erityislastentarhaopettaja)
2.
ryhmäkoko (erityisryhmässä on vähemmän lapsia)
3.
rakenteelliset erot toiminnassa (perusturva ja
kontrolli keskeisiä kummassakin, mutta erityisryhmässä tehdään lisäksi
suunnitelmallisemmin ja tiiviimmin yhteistyötä perheen kassa)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti