- lastenneuropsykologia = kehitysneuropsykologia
*psykologian
erityisala
* tarkastelee lapsen keskushermoston ja käyttäytymisen välisiä
yhteyksiä kehityksen eri
vaiheissa
-
keskushermoston + sen ohessa käyttäytymisen ja tunne-elämän
kehitykseen vaikuttaa kaksi suurta tekijäryhmää: 1. keskushermosto
pyrkii kehittymään määrättyjä geneettisiä ohjelmia toteuttaen
(vaikuttamassa voi olla myös perintötekijöitä, jotka vievät
kehitystä epätoivottavaan suuntaan → esimerkiksi perinnölliset
vakavatkin kehityshäiriöt tai eräät lukivaikeuden muodot)
2.
aivojen kehitykseen voi vaikuttaa jo raskauden alusta asti erinäiset
ympäristötekijät (virukset, äidin runsaasti käyttämä alkoholi,
traumat, lapsen varhaiskehityksen aikainen äärimmäisen niukka
kokemusmaailma)
→
näiden erinäisten tekijöiden yhteisvaikutuksesta lapsi kehittyy
yksilölliseksi persoonallisuudekseen
-
lapsen kehitykseen vaikuttavat tekijät keskenään monimutkaisessa
vuorovaikutuksessa → transaktionaalinen suhde
*
suhde, jossa erilaiset tekijät aktiivisessa vuorovaikutuksessa
keskenään ja voivat täten muuttaa toistensa merkitystä
-
Werner ym. (1971) tutkivat raskauteen ja synnytykseen liittyen
riskitekijöiden merkitystä lasten myöhemmälle kehitykselle:
*
totesivat, että raskauteen ja synnytykseen liittyneen komplikaation
merkitys osaksi riippuvainen äidin sosiaalisesta ja
koulutuksellisesta asemasta
→
äidin sosiaalinen status suhteellisen hyvä ja lapsen syntymään
liittyi komplikaatioita → lapsen myöhempi älykkyysosama vain 6-7
pistettä alempi verrattuna vastaavassa sosiaalisessa asemassa
olevien äitien lapsiin, joiden syntymään ei liittynyt
komplikaatioita
→
äidin sosiaalinen asema + koulutus suhteellisen alhaiset ja lapsen
syntymään liittyi komplikaatioita → myöhempinä vuosina mitattu
äo 19-37 pistettä alhaisempi kuin vastaavassa sosiaalisessa
asemassa olevilla lapsilla, joiden syntymään ei liittynyt
komplikaatioita
- kodin
rajalliset mahdollisuudet näyttää korostavan varhaisen biologisen
riskitekijän merkitystä myöhemmälle kehitykselle (täten 5-6 v
lapsen ongelmallisen käyttäytymisen syitä arvioitaessa ei voi
täsmällisesti päätellä, mikä osuus biologisilla tekijöillä on
ja mikä lapsen kokemuksilla) → tärkeää ottaa molemmat syyryhmät
huomioon
-
perimän merkitys psykologiseen ja neuropsykologiseen kehitykseen
korostunut tutkimustuloksissa
*
perimällä suurempi merkitys lapsen kehitykseen – kognitiiviseen
kuin myös tunne-elämän kehitykseenkin kuin mitä olemme ajatelleet
-
lapsen kognitiivinen kehitys + käyttäytyminen monimutkaisia
tapahtumia, joten on varottava yksinkertaistavaa tapaa käyttää
perimää niiden selittäjänä
- esim.
lukivaikeuksissa, monissa muissa kielellisen kehityksen häiriöissä,
tarkkaavaisuushäiriöissä, motorisessa koordinaatiohäiriössä tai
pakko-oireiden kehittymisessä perinnöllisellä taipumuksella suuri
merkitys, mutta myös kokemushistorialla on vaikutusta siihen,
toteutuuko kyseinen taipumus poikkeavaan kehitykseen + miten
voimakkaana
-
perimän merkityksen tunnistaminen auttaa ymmärtämään, miksi joku
lapsi kehittyy hyvin vaikeissakin olosuhteissa, kun taas toiselle
samat tai hyvätkin olosuhteet voi johtaa epäsuotuiseen kehitykseen
MOTORIIKKA
-
keskeinen osuus lapsen varhaiskehityksessä
-
yleensä lapsi kehittyy tietyn väljän aikataulun mukaisesti myös
motoriikan osalta
-
edellyttää monien keskushermoston toimintojen kypsymistä,
kehittymistä joustavaan yhteistyön sekä tavanomaiset
mahdollisuudet harjoitella kyseisiä taitoja
-
kehitys ei ole välttämättä tasaista, vaan voi edetä joskus
hyppäyksittäin
-
aivoissa useita alueita ja järjestelmiä, jotka on eri tavoin
tärkeitä motoriikan kehittymisessä ja motorisissa suorituksissa
-
aivokuorella otsalohkon takaosissa sijaitseva motorinen aivokuori
keskeinen erilaisten motoristen liikkeiden toteuttamisessa
- sen
etupuolella sijaitsevalla premotorisella alueella keskeinen merkitys
mm. monimutkaisten liikesarjojen toteuttamisessa (esim. puheen
motoriikassa)
-
otsalohkon sisäpinnalla sijaitseva supplementaarinen motorinen alue
tärkeä monien automatisoituneiden toimintojen toteuttamisessa
(esim. nopeat perättäiset sormella naputtamiset)
-
syvissä aivojen osissa sijaitsevat tumakkeet keskeisiä asentojen
kontrollin ja ilmmeisesti myös motorisen oppimisen kannalta
-
pikkuaivot tärkeitä tasapainon kehittymisen, nopeiden liikkeiden
ajoituksen + ennakoivien liikesuoritusten kannalta (esim. heitetyn
pallon kiinni saaminen)
- nämä
eri alueet yhteydessä toisiinsa ja moniin muihin aivojen osiin
hermojen välityksellä
-
motoriset suoritukset riippuvaisia sensorisista havainnoista
(tuntoaistin ja kinesteettisen aistin antamista tiedoista +
näköalueella esim. etäisyyksien arvioinneista)
Motoriikan häiriöt
-
eriasteisia motorisia vaikeuksia voivat aiheuttaa aivovauriot ja
aivotoiminnan erilaiset lievät häiriöt
- CP
esimerkki joidenkin alueiden poikkeavasta toiminnasta, mikä on
voinut olla seurausta raskauden aikana tai synnytyksessä
tapahtuneesta vaurioitumisesta
-
ongelmien toteamisen jälkeen intensiiviseen lastenneurologiseen
hoitoon ja seurantaan + myöhemmin tarpeen mukaisesti
erityispäiväkotiin ja erityisluokalle
- CP
-vammoja elävänä syntyneistä lapsista noin 0,2%:lla, mutta lieviä
motorisia vaikeuksia huomattavasti enemmän → puhutaan lapsista,
joilla on kehityksellisiä koordinaatiohäiriöitä
-
CP-lapsella selviä neurologisia oireita (spastisuus tai poikkeavat
heijasteet), koordinaatiohäiriöisellä oireet usein suhteellisen
lieviä ja epämääräisiäkin
-
selvät oireet, jotka on aina poikkeavia lapsen iästä riippumatta →
”kovat oireet”
-
lievät oireet → ”pehmeät oireet”
*
jotkut pehmeät oireet kehitykseen liittyviä piirteitä, joiden
olisi pitänyt hävitä lapsen ikään nähden
* esim.
Moron refleksi häviää yleensä puolen vuoden ikään mennessä
*
pehmeät oireet voivat näkyä niin, että jonkin taidon kehittyminen
viivästyy liiallisesti (AD/HD -oireyhtymän yhteydessä usein
jonkinlaisia motorisia koordinaatiovaikeuksia)
-
pehmeille neurologisille oireille tyypillistä, että ne ovat
jossakin iässä normaaliin kehitykseen kuuluvia, mutta toisessa
iässä esim. merkkejä neuraalisetn kehityksen osittaisesta
viivästymisestä
*
pehmeisiin oireisiin luokiteltuja oireita, joihin tutkimuksessa
kiinnitetään huomiota: mm. refleksien asymmetria ja käsien vapina
-
monimutkaisten lihasliikkeiden ennakoimisen ja hallinan vaikeus tekee
useat leikit ja pelit vaikeiksi (pallon kiinni ottaminen lennosta ja
sen heittäminen korostuneen epätarkkaa)
-
useimmat pehmeiden oireiden piirteet motoriikassa saattaa olla melko
harmittoman tuntuisia
-
jotkut tutkijat pitävät niitä tärkeinä viitteinä hermoston
jollakin tavoin poikkeavasta kehityksestä → oireet eräänlaisia
jäävuoren huippuja, joiden merkitys itse oiretta laajempi
HAHMOTTAMINEN
- laaja käsite, jolla viitataan monenlaisiin kognitiiviseen
taitoihin
- voidaan tarkoittaa näköaistin välityksellä tapahtuvaa
kokonaisuuksien näkemistä (jonkin hahmon erottamista piilokuvasta)
tai yksittäisen äänihahmon (sanan) erottamista yleisemmästä
äänitaustasta
- moniselitteinen käsite, jonka käyttäyminen edellyttää aina
lisämääritteen
- kaikissa hahmottamisen muodoissa lapsella voi esiintyä kehityksen
viivästymistä tai puutteellisuutta
- monet hahmottamistapojen vaikeudet liittyy erityisesti oikean
aivopuoliskon ja etenkin sen takaosien toiminnan poikkeavuuksiin
(lapsilla ongelmien paikallistaminen varsin viitteellistä)
- hahmottamisessa kyse usein hyvin monien aivoalueiden korostunutta
yhteistoimintaa edellyttävistä taidoista
TARKKAAVAISUUS
- Alan Mirsky jakanut tarkkaavaisuuden neljään erilaiseen
päätyyppiin:
1. Kyky kiinnittää valikoivasti huomio joihinkin seikkoihin +
reagoida niihin oikealla tavalla
*esimerkiksi lapsen kyky löytää monien kuvioiden joukosta
määrätynlainen kuva ja merkitä se kynällä
2. Kyky säilyttää tarkkaavaisuus pitkiä aikoja yhteen menoon +
reagoida vain etukäteen sovittuihin asioihin
* korostuu lapsen kannalta pitkästyttävissä tilanteissa
3. Kyky siirtyä tarvittaessa joustavasti ja nopeasti asiasta toiseen
4. Muistiin liittyvä
*työmuisti eli lyhytaikainen muisti ja tarkkaavaisuus liittyy
läheisesti toisiinsa → ilman riittävästi toimivaa työmuistia
huomion kiinnittäminen esim. monia kuvia sisältävän kirjan sivuun
tietyn kuvan löytämiseksi ei onnistu
- tarkkaavaisuuden kannalta keskeisessä asemassa:
* otsalohkon alueet
* syvällä aivokuoren alla olevat alueet
* aivoissa kulkevien viestien välittäjäaineet (= transmitterit),
joiden tehokkuudessa yksilöllisiä eroja ja joiden toiminta todettu
poikkeavaksi erilaisissa häiriöissä
- tarkkaavaisuuden kaikkien osa-alueiden arvioiminen alle
kouluikäisillä lapsilla ongelmallista mm. täsmällisten
normitietojen puuttumisen vuoksi (normaalina pidettävä vaihtelu
laajaa sen ikäisenä)
Tarkkaavaisuuden
häiriöt
- keskittyminen ja tarkkaavaisuus voi häiriintyä monesta syystä
(väsymys, erilaiset mielialaan vaikuttavat tapahtumat, jännitys →
voi aiheuttaa levottomuutta ja keskittymisvaikeuksia)
- jos keskittymis- ja tarkkaavaisuusongelmat pitkäaikaisia ”aina”
olleita piirteitä, jotka vaikeuttaa päivittäistä elämää →
voi olla tarkkaavaisuushäiriö (ADHD)
- tarkkaavaisuus suhteellista ja sidoksissa moniin eri asioihin
- pojilla yleisempiä kuin tytöillä
- alle kouluikäisillä kiinnitetään huomio yleensä levottomuuteen
ja impulsiivisuuteen
- tarkkaavaisuushäiriöt, joihin ei liity ylivilkkautta → esille
vasta kouluiässä
- syitä tutkittaessa vain alle 5%:ssa ongelman selittää
aivovaurio, perintötekijöillä suurempi merkitys
- tarkkaavaisuuden kehittymiseen liittyvät häiriöt voidaan jakaa
kahteen päämuotoon:
1. pääpiirteenä kehittymätön kyky hallita tarpeeksi omaa
toimintaa, käyttäytyminen korostuneen impulsiivista ja motorisesti
levotonta, ylivilkasta
- pienetkin ärsykkeet häiritsee keskittymistä (ympäristö, omat
ajatukset/tunteet)
- usein vaikeampaa pakottaa itseään keskittymään asioihin, jotka
ei kiinnosta
- jos asia kiinnostava tai uusi → voi keskittyä pitkäänkin
- käyttäytymishäiriöt ja aggressiivissävyinen käytös
tavallista yleisempää
- yleinen muoto
2. pääpiirteenä tarkkaavaisuuden suuntaaminen vääriin asioihin +
kognitiivisen prosessoinnin hitaus
- edellistä päämuotoa harvinaisempi
- käytös voi olla arkaa, vetäytyvää, depressiivisen tuntuista
- omissa ajatuksissaan, täytyy usein vetää muiden mukaan
toimintoihin
- harvoin hyökkäävää käytöstä, mutta pelot ja ahdistuneisuus
keskimääräistä tavallisempia
- tarkkaavaisuushäiriöihin liittyy usein ainakin lievinä myös
muita oireita
* erikouluiässä erilaiset kielellisen kehityksen tai
hienomotoriikan erityisvaikeudet + ”hahmottamisvaikeudet”
* osalla voi esiintyä käyttäytymisen ongelmia (uhmakkuus,
masentuneisuus, pelot)
- yksinomaan tarkkaavaisuuteen rajoittuva häiriö suhteellisen
harvinainen
Tarkkaavaisuushäiriöiden
hoito
- perheiden ja lapsen psykososiaalinen tuki + lääkehoito
- vanhempien ryhmämuotoinen tuki (perhekoulu) sekä
käyttäytymisterapian erilaatuinen soveltaminen
- joissain tapauksissa yksilöterapia
- keskeisessä asemassa arkipäivän korostunut jäsentäminen,
oppimitilanteiden mitoittaminen tarpeet huomioiden sekä vanhempien
ja lapsen välisen vuorovaikutuksen tukeminen
- lääkehoitona ensisijaisesti stimulanttilääkkeet
- parhaat hoitotulokset yhdistämällä psykososiaalinen tuki ja
lääkehoito
Diagnostisia
nimikkeitä
- aikaisemmin nimitetty MBD -oireyhtymä = tarkkaavaisuushäiriöön
liittyy vaikeuksia sekä motoriikassa että hahmottamisessa ja/tai
oppimisessa → kyse ongelmaryppäästä, jonka syntymisessä
aivotoiminnalliset tekijät keskeisiä
- tavallisimmin MBD -diagnoosin on saanut alle kouluikäinen
tarkkaavaisuushäiriöinen lapsi, jolla on levottomuustyyppisen
tarkkaavaisuushäiriön lisäksi motorista kömpelyyttä + vaikeuksia
näön ja käsien yhteistyössä/hahmottamisessa, voi olla myös
puutteita kielellisessä kehityksessä
→ vaikeuksia orientoitua ja pysyä mukana erityisesti nopeasti
etenevissä tilanteissa, myöhemmin voi esiintyä oppimisvaikeuksia
koulussa sekä ongelmia oman käytöksen hallinnassa
Kuntoutus
- laaja-alaista, arkipäivän elämässä tapahtuvaa heikkojen
alueiden vahvistamista
- vahvuuksien korostamista
- uusien toimintatapojen kehittämistä
- joissakin tilanteissa erityisryhmissä/yksilöllisesti tapahtuvaa
systemaattista kuntoutusta
* neuropsykologinen kuntoutus, puheterapia, toiminta- ja
fysioterapia, psykoterapia, lääkehoito
KIELEN
JA PUHEEN KEHITYS
- lapsella jo syntymänsä jälkeen suuria valmiuksia erotella puheen
kaltaisia ääniä muista äänistä
- ekan ikävuoden lopulla alkaa ymmärtämään sanattoman ele- ja
ilmekielen → alkaa ilmaista toiveitaan elehtimällä
- lapset eroavat synnynnäisistä syistä kielelliseltä
tietoisuudeltaan sekä etenkin äännetietoisuudeltaan
→ ilmenee esim. siinä, miten helposti oppii kuuntelemaan, miten
helposti oppii tavuja kääntämällä leikkimään sanoilla
- kielellinen tietoisuus ja äännetietoisuus ennakoi lukemiseen
oppimisen helppoutta tai vaikeutta
- kielelliset toiminnot liitetään vasempaan hemisfääriin →
aikuisilla ja yli 5v vasemman hemisfäärin vaurio ja toimintahäiriöt
aiheuttaa erilaisia puheen tuottamisen/ymmärtämisen vaikeuksia
- myös oikea hemisfääri käsittelee kielellistä tietoa → voi
joskus ottaa hoitaakseen vaurioituneen vasemman hemisfäärin kielen
prosessoinnin tehtävät, jos vaurio on laaja ja tapahtunut alle
yhden vuoden iässä
- kielen ja puheen kehityksen häiriöitä voi esiintyä joko muiden
neurologisten kehityshäiriöiden osana tai erillisenä
kehityksellisenä ongelmanaa
- syinä tavallisimmin jo raskauden aikana alkaneet aivotoimintojen
organisoitumisen poikkeavuudet tai synnytykseen liittyvän
vaurioitumisen seuraukset
- perinnöllisillä tekijöillä tärkeä merkitys erityisesti niihin
kielellisen kehityksen häiriöihin, jotka ei liity johonkin muuhun
neurologiseen kehityshäiröön
- keskimääräistä monipuolisemman kielellisen kyvykkyyden
kehittymisen kannalta rikkaalla kieliympäristöllä tärkäe
merkitys
TEMPERAMENTTI
- viitataan niihin eroihin, joita lapsilla on jo varhain tavassaan
reagoida ympäristönsä ärsykkeisiin ja tapahtumiin
- voimakkaasti korostuvat temperamenttipiirteet suhteellisen pysyviä
varhaislapsuudesta aikuisuuteen asti (aktiivisuus, fysiologisten
toimintojen säännöllisyys, ärsykekynnys, reaktioiden voimakkuus,
mieliala ja pitkäjänteisyys)
- tutkijat löytäneet kolme erilaista temperamenttityyppiä:
1. ”tavalliset” → ei sisältänyt selvästi korostuneita
erityispiirteitä, 40% tutkituista lapsista
2. ”vaikeat lapset” → pienestä pitäen alhainen
reagointikynnys (levottomia, itki paljon, vaikea sopeutua
muutoksiin), 15%
3. ”hitaasti lämpiävät” → vaati paljon aikaa sopeutuakseen
uusiin tilanteisiin, mutta tutustuttuaan pärjäsivät hyvin, 15%
- toistaiseksi ei tiedetä tarkasti, millaisiin aivoja koskeviin
eroihin käyttäytymistaipumusten erot liittyvät
- lapsen temperamentin huomioon ottaminen sisältää ajatuksen
siitä, että lapsiin tulee suhtautua yksilöinä
- erilaisten aivotoiminnan poikkeavuuksien tai voimakkaasti
korostuvien temperamenttipiirteiden (pelokkuus, impulsiivisuus)
todettu liittyvän kehityksen kuluessa tavallista useammin myös
erilaisiin käyttäytymis- ja tunne-elämän ongelmiin
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti