12.
toinen osio
Motorisen
oppimisen ongelmat
- Arviolta n. 6 %:lla lapsista ongelmia motoristen taitojen oppimisessa
- Ongelmat voivat olla hieno- ja/tai karkeamotoriikassa, esiintyvät usein yhdessä muiden kehityksellisten häiriöiden kanssa
- Motorisen oppimisen ongelmia kutsutaan myös kehityksellisiksi koordinaation häiriöiksi, motoriikan kehityshäiriöksi tai kehitykselliseksi dyspraksiaksi
- Motorisen oppimisen ongelmien syntyyn uskotaan tämänhetkisen tietämyksen mukaan liittyvän raskaudenaikainen poikkeava kehitysmuutos
- Ongelmat voivat näkyä ensimmäisen elinvuoden aikana motoristen taitojen oppimisen viivästymisenä
- Tavallisesti vaikeudet näkyvät lapsen opetellessa monimutkaisempia motorisia taitoja
Miksi liikkeiden oppiminen on vaikeaa?
- Kaikkien liikkeiden oppiminen vaatii harjoittelua, oppimisen alkuvaiheessa toistot ovat tärkeitä
- ”Mikäli lapsi joutuu tekemään töitä taidon oppiakseen selkeästi ikäisiään enemmän, ja oppimisen vaikeus näkyy useissa eri taidoissa, kannattaa hänen oppimisen pulmia seurata tarkemmin.”
- Lapsella voi olla vaikeuksia toteuttaa liikevaiheita oikeassa järjestyksessä eli hänellä on sarjallisuuden vaikeuksia
- Liike koostuu useista pienistä osista muodostaen joustavasti etenevän liikkeiden sarjan eli liikemallin, lapsella voi olla vaikeuksia liittää näitä osia toisiinsa sulavasti ja oikea-aikaisesti
Vaikeus
Oppimistilanteessa
Leikkitilanteessa
liikenopeuden lapsi
värittää nopeasti ja lapsi törmäilee usein ja
hallinta epäsiististi,
lapsi kirjoittaa menettää tasapainonsa
hitaasti
ja epäsiististi helposti, kaatuilee
voimankäytön lapsi
rikkoo kyniä ja repii pallon lyöntivoima liian
hallinta papereita,
palikoilla kova, hiljainen tai
rakentelu
vaikeaa vaihteleva
liikesuuntien kolmion
piirtämisessä epätarkkuutta heitoissa,
hallinta vaikeuksia,
kirjainmuotojen lapsi valitsee peleissä ja
tekemisessä
vaikeuksia, liikuntaleikeissä paikan
kypsymätön
ja kummallinen epäsopivasti
kynäote,
liimaustehtävissä
vaikeuksia
asennon pukemisessa
ja kirjoittamisessa pallon potkaisemisessa
hallinta vaikeuksia vaikeuksia, lapsi
liioittelee
vartalon
liikkeitä alastulossa
raajojen törmäilee
pulpetteihin, hyppäämisessä, juoksemisessa
liikkeiden tuoleihin
ja ihmisiin ja pallon heittämisessä
hallinta vaikeuksia
muita
käyttäytymiseen kuuntelee
ohjeet huolimatto- lyhytjännitteisyys liikunta-
liittyviä masti,
häiritsee
tai on tilanteissa, ei pääse mukaan
ongelmia erityisen
hiljainen,
liikkeiden toisten lasten ryhmäleikkeihin
matkiminen
vaikeaa
Havaintotoiminnat ja
motoriikka
- Liikkumisessa on kyse yksilön, ympäristön ja tehtävän vuorovaikutuksesta, liikkeen säätely on monien järjestelmien toiminnallinen kokonaisuus esim. lihaksiston säätely, kognitiiviset prosessit
- Havaintotoiminnot liittyvät kiinteästi motorisen toiminnan säätelyyn, ja siten liikkeiden tehtävää ja tilannetta vastaavaan suorittamiseen
- Motorisen kontrollin yhteydessä tarvittavia havaintotoimintoja kolmenlaisia; somatosensorinen, näkö- ja vestibulaarinen järjestelmä
- Aistijärjestelmien tuottama tieto voi olla keskenään ristiriitaista, jolloin kypsymisen, kehityksen ja oppimisen seurauksena lapsi oppii erottamaan olennaisen tiedon epäolennaisesta
Taitojen arviointi
- Lasten taitojen havainnointi ja arviointi luo pohjan toimintojen suunnittelulle, arviointi antaa yleiskuvan lapsen jo osaamista taidoista sekä niistä taidoista joita lapsi on juuri nyt opettelemassa
- Lapsen taitojen vertaaminen ikäkausitietoon kertoo lapsen motoristen taitojen ongelmien suuruudesta
- Normaalisti kehittyvien lasten liikkeiden laadullinen arviointi luo pohjan motoristen vaikeuksien tunnistamiselle ja arvioinnille, videointi hyvä havainnoinnin väline
- Karkeamotoristen taitojen arviointi: havainnointi alku- tai lähtöasennosta, liikkuvien osien tarkkailu alkaa jalkaterästä siirtyen ylöspäin kohti päätä ja katseen suuntaa, muistettava että tasapainon ylläpitäminen on liikkumisen perusta
- Hienomotoristen taitojen arvioinnin osa-alueet:
Lihasvoima Asento-
ja käsittelylihasten sopiva voima
Asento Oikea
asento edesauttaa oikeiden liikkeiden löytymistä
Lihasten
jännittyneisyys Lihasjännityksen
oikea taso
Sormien
asento Sormien
ja niiden liikkeiden valitseminen tarkoituksenmukaisesti
Tarttumisote Tarttumis-
ja käsittelyote: peukalo ja etusormi, usein keskisormi
tukena
Otteen
irrottaminen Irrottamisen
oikea-aikaisuus ja sopiva voima
Käden
koko ja Tehtävään
sopiva käden muoto ja ote
muoto/ote
Silmä-käsikoordinaatio Käden/sormien
paikan tarkkuus
Käsivarren
liikkeen Olkapäiden,
käsivarren, ranteen ja sormien toiminta on
sujuvuus sujuvaa,
liikkeet oikeassa järjestyksessä
Voiman
säätely Käsittelyvoiman
säätely
Käden
vakaus Käden
liikkeet vakaat
Kinesteettinen Palautetta
lihaksista, jänteistä, iholta ja tasapainoelimistä
herkkyys käytetään
hienosäätämään liikkeitä
- Kätisyys vakiintuu yleensä n. neljän vuoden iässä, vaatii lapsen monipuolista havainnointia erilaisissa tilanteissa
- Kätisyyden arviointi; piirtäminen, maalaaminen, leikkaaminen, naulaaminen, palikoilla rakentaminen, maidon kaataminen purkista, sormella osoittaminen, langan keriminen, yhdellä kädellä heittäminen, pienten esineiden pomiminen
Taitojen harjoittaminen
- Motoristen taitojen harjoitteleminen alkaa jo kohdussa, motoristen taitojen oppimisessa asentokontrollin kehittyminen on taitojen oppimista säätelevä tekijä
- Monipuoliset liikuntakokemukset jo pienestä pitäen tärkeitä! ---- helpottavat uusien taitojen oppimista
- Motoristen taitojen puutteet voivat näkyä lapsen leikeissä, mikä voi altistaa lapsen sosiaalisissa tilanteissa syrjintään
- Perusliikuntataidot kehittyvät lapsella koko päivähoitoiän ja sen jälkeenkin, näiden taitojen perustaan kehittyvät lapsen monimutkaisemmat taidot ns. lajitaidot
- Opeteltava taito on pilkottava pienempiin osiin; havainnoimalla saadaan selville, missä lapsen vaikeus on ---- tätä pyritään harjoittamaan, lisäten vähitellen taidon muita osia pyrkien kokonaisuuteen ---- keinoina mallisuoritus, kuvat, käsin ohjaus ja lapsen oma kuvaus liikkeen tuntemuksista
- Lasten harjoittelu naamioidaan mielekkäiksi leikeiksi, peleiksi ja puuhasteluksi, hyödyntäen erilaisia ympäristöjä ja välineitä, ja annetaan lapsen välillä valita tehtävä
- Suoritus itsessään antaa lapselle palautetta, sekä palkitsevaa että turhauttavaa, lapsen rohkaiseminen ja motivoiminen on todella tärkeää!
- Opittuja taitoja täytyy toistaa monenlaisissa tilanteissa ja ympäristöissä, jotta taito yleistyy
- Yleensä tehtävä on helppo silloin, kun sekä lapsi että ympäristö pysyvät paikallaan esim. seisominen, mikäli molemmat liikkuvat on tehtävän vaatimustaso huomattavasti vaativampi esim. liikenteessä liikkuminen
- Usein ne lapset, joilla on motorisissa taidoissa puutteita, eivät liiku mielellään tai heidän lähiympäristönsä ei ole tukenut heidän liikkumistaan
- Hienomotoristen vaikeuksien taustalta löytyy usein karkeamotoriikan vaikeuksia, taustalla voi olla vaikeus muistaa motorisia sarjoja
- Hienomotoristen taitojen suorittamisessa on tärkeää suuntien hallitseminen kielellisesti ja fyysisesti, sekä paikkaan, muotoon, kokoon ja aikaan liittyvien käsitteiden hallinta, oman kehon osien tunteminen ja käsitteet oikea-vasen
- Hienomotorisiin suorituksiin voi vaikuttaa huono ryhti ja huono työskentelyasento
- Sormi- ja kämmenjumpan tarkoituksena esim. sormien eriaikaisen käytön harjoittelu ja lihasvoiman lisääminen
- Kynänkäytön harjoittelu aloitetaan viivojen piirtämisestä esim. erilaisia kyniä ja värjeä käyttäen, edetään värittämiseen erilaisia kuvioita
- Muita harjoitteita esim. kujapiirtely, taittelu, repiminen ja leikkaaminen
Miten paljon harjoitusta
tarvitaan?
- Motoristen taitojen oppimisen vaikeuksiin liittyy usein oppimisen hitaus, joten toistojen määrä on tärkeä --- hox! Lapsen motivointi harjoittelemiseen :)
- Nykyään lasten motoristen taitojen kehittymistä hidastaa mm. hoitopaikkojen säännöt, joissa turvallisuutta voidaan korostaa liikaa (ylisuojelu)
- Liikkumiseen ja hyötyliikuntaan kannustaminen ja tukeminen avainasioita, vanhempien malli ja tuki ensiarvoisen tärkeää! Liikkuminen yhdessä lapsen kanssa kehittää myös vuorovaikutusta ja on arvokasta perheen yhteistä aikaa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti