torstai 10. huhtikuuta 2014



7. Varhaisvuosien erityiskasvatuksen rakenteelliset ja ideologiset perusteet


Käsitteitä

-Varhaislapsuuden erityiskasvatukseen liittyviä keskeisiä käsitteitä mm. erityiskasvatus, varhaiskasvatus, varhaiserityiskasvatus, varhaislapsuus, päivähoito, kuntoutus

-Varhaiskasvatus, esiopetus sekä perusopetus muodostavat lapsen kehitykselle johdonmukaisesti etenevän kokonaisuuden

-Kuntoutus: lääkinnällinen, sosiaalinen, yhteiskunnallinen ja pedagoginen kuntoutus

Päivähoitojärjestelmä ja varhaiskasvatus

-1800-luvulta lähtien Suomessa ollut varhainen kasvatusjärjestelmä 
           -naisia yhä enemmän kodin ylkopuolisiin töihin---> perustettiin lastenhoitotoimintaa (Seimiä), joita                     ylläpitivät yhdistykset, pelastusarmeija tai yksityishenkilöt

-Uno Gygnaeus keskeinen henkilö kasvatusjäjrjestelmämme kehittämisessä (ensimmäiset lastentarha- ja  koulutustoimet)


-1960-luvulla alkoi päivähoitojärjestelmän rakentaminen ja lastentarhatoiminnan laajeneminen

-->1973 päivähoitolaki: yhtenäinen järjestelmä, joka sisälsi päiväkodit, perhepäivähoidon ja leikkitoiminnan
            -kuntien suunnitelmat päivähoidosta
            -lapsiryhmien muodostamiselle säädökset iän ja määrän mukaan
            -otti huomioon myös erityisen hoidon tarpeessa olevat lapset

-1983 tehty lakisäädös tarkentui erityiskasvatusken osalta: turvataan erityistä tukea tarvitsevien lasten yksilöllinen oppiminen ja kasvaminen päivähoidossa

-1990-luvulla valtiohallinnon uudistus --> lasten määrä ryhmissä kasvoi, tilojen käyttö muuttui


-Erityiskasvatuksen painotus päivähoidossa lääketieteellisyyttä korostava linja:
           -lapselle kuntoutussuunnitelma (päivähoitolaki)
           -lapsesta lääkärin tai asiantuntija lausunto päivähoitoon tullessa
           -ulkopuolinen asiantuntija määrittelee erityisen tuen tarpeen
           -päivähoidon voimavaroja sekä avustajaa varten ulkopuolisen asiantuntijan lausunto
           

Erityisopetus ja pidennetty oppivelvollisuus

-2001 esiopetusta jokaiselle lapselle maksuttomasti
           -esiopetus toimii varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen linkkinä, tarkoituksena parantaa lasten                       oppimisedellytyksiä
           -erityistä tukea tarvitsevilla lapsilla esiopetuksessa oikeus tulkitsemis- ja avustajapalveluihin, opetus-               ja oppilashuoltopalveluihin sekä apuvälineisiin
         
----> Esiopetuksessa erityistä tukea tarvitsee:
         -lapsi, jolla sairaus, vamma tai toimintavajaus, joka heikentää kasvamista tai oppimista
         -lapsi, joka tarvitsee psyykkistä tai sosiaalista tukea
         -lapsi, jolla on oppimisvalmiuksiin liittyviä riskitekijöitä
         -lapsi, joka on pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä
         
-Tuen tarpeet voidaan havaita lähipiirissä, ei painoteta enää asiantuntijoiden lausuntoja


Varhaiserityiskasvatuksen järjestäminen, suunnittelu ja arviointi

-Perheille tarjottavien palveluiden yhteistyön merkityksen korostaminen
        -lapsen päivähoito sekä vanhemman saamat palvelut
              -esimerkkeinä neuvolat, terveyskeskukset, sosiaalitoimistot ym.

-Päivähoitopalvelujen kehittämisessä yhteistyö kuntien välillä tärkeää


Palvelujen tarve

-Kunkin kunnan suunniteltava palvelujen kokonaisuus lasten ja perheiden tarpeiden mukaan ja niiden tulee olla kaikkien saatavilla

 -Toimintakautta suunniteltaessa otettava huomioon:
    -Nykytilanne palvelujen osalta (kartoitetaan kunnan tarjoamat kasvatuspalvelut ym.)
    -Palvelujen määrällinen ja laadullinen tarve (tarpeen arviointi eri aikaväleillä, päivähoitomuotojen                      tarve,erityisen tuen tarpeen määrä ja laatu)
    -Henkilöstö (koulutus ja osaaminen, konsultaatio, sekä täydennyskoulutustarpeet)

-Kunnan tasolla palvelujen tarpeen selvittäminen ja kehittäminen tulisi tapahtua vuorovaikutuksessa asiakkaiden ja ammattilasten sekä päättäjien, johtavienviranhaltijoiden ja työntekijöiden kanssa. Tärkeää myös tiedon välityksen toimiminen

Varhaiserityiskasvatuksen järjestäminen päivähoidossa

-Kunnan tilanteen tarkastelu
         -millaisia ryhmiä tarvitaan?
         -millaiset voimavarat, resurssit?
         -tarpeet määrälisesti ja laadullisesti?
         -tulisi olla työryhmä, joka koordinoi erityiskasvatuksen järjestämistä

-Päivähoitoyksikkö
         -Päiväkoti: joka kolmannella työntekijällä oltava kelpoisuus lastentarhanopettajan virkaan, 2/3                         keskiasteen tutkinnolla
         -Perhepäiväkoti ja ryhmäperhepäiväkoti: kolmen hoitajan perhepäiväkodissa yhden tulee olla                         keskiasteisesti koulutettu (lähihoitaja)

         -Jokaisessa päivähoitoyksikössä oma kasvatuskulttuuri
         -Tulee määritellä pedagoginen perustehtävä, arvot, keskustella asenteista ja suvaitsevaisuuden                         muutostarpeista sekä tehdä linjaus tai suunnitelma

-Työtiimi ja työntekijä 
         -työtiimit moniammatillisia
             ---> työtehtävät ja työnjaot omien vahvuuksien mukaan; "Vankin osaaminen sitä eniten tarvitsevien                        lasten käyttöön"

-Lapsiryhmä
         -kasvatuksessa otettava huomioon ikäerot, tuen tarpeet jne. -->luovat haastavuutta kasvattajalle
         -lapsen tulisi löytää ystäviä, muodostaa vertaissuhteita sekä toimivia leikkiryhmiä
        


Erilaisuuteen suhtautuminen ja sen kohtaaminen

-Erilaisuuden kohtaamiseen, kokemiseen ja niiden tulkintaan vaikuttaa se, miten kukin määrittelee erilaisuuden tai poikkeavuuden ja missä sen ajatellaan sijaitsevan

-1800-1900 -lukujen vaihteessa vain normaalisti kehittyneillä lapsilla oli mahdollisuus osallistua lastentarhatoimintaan

-1960-luvulla erityisen hoidon ja kasvatuksen tarpeessa katsottiin olevan kuulo- ja näkövammaiset, lievästi vajaamieliset, henkisessä kehityksessä viivästyneet, sairaat,sekä vajaaliikkeiset ja psyykkisesti poikkeavat lapset

-->yhteisöllistä näkökulmaa ei otettu huomioon

-Vammaisuuden sosiaalisen mallin mukaan vammaisuus nousee itse asiassa sosiaalisesti muodostineista asenteellisista, fyysisistä ja rakenteellisista esteistä ennemmin kuin yksilön älyllisen, fyysisen tai sensorisen suorituskyvyn puutteista (Gillman, Heyman ja Swain 2000) .

-Normalisaation periaate: Ympäristö tulisi normalisoida, sopeuttaa niiden ihmisten mukaan, joilla on toiminnan vajauksia, eikä päinvastoin sopeuttaa ihmistä ympäristöön           

Ympäristö välittää asenteensa

-vammaisuudesta vaikeneminen (pelko, tietämättömyys, hämennys taustalla)

-suhtautumista tulisi päivähoitoyksiköissä tutkia näkymättömien asteiden poistamiseksi ja mahdollisuuksien lisäämiseksi

-kasvattajan kokemukset sekä sopeutuminen kiinni tämän kyvyistä, ominaisuuksista ja persoonallisuudestaan

-Työyhteisön tulee olla turvallinen ja avoin

-Erilainen lapsi saattaa herättää pelkoa, ahdistusta, kiinnostusta tai sääliä
  -->aikuinen ei säästy omilta tunteiltaan
        -tunteet on myönnettävä, hyväksyttävä ja ymmärrettävä
        -on myös opittava erottamaan lapsen tarpeet omista

-Vaatii uskallusta ja rohkeutta tavata erilainen lapsi ja antaa hänelle mahdollisuus tuoda oma yksilöllisyytensä esille

no importa | via Facebook


Erilaisuuden kokeminen itsessään


-Vammainen lapsi kokee monia eri asioita itsessään ja suhteessa ympäristöön, yhteisöön sekä toisiin

-Olennaista, että lapsi oppisi hyväksymään itsensä, omat vahvuutensa ja heikkoutensa sekä arvostamaan itseään
     -Tämä on sidoksissa ympärillä oleviin ihmisisiin ja heidän suhtautumiseensa

-Perustarpeiden lisäksi erilaisella lapsella on tarve hyväksyvään ilmapiiriin

-Aikuinen välittää niin myönteisiä kuin kielteisiä asenteitaan vuorvaikutuksessa lapseen
   -Lapsella ei vielä ole aikuisten jäykkiä asenteita



Lähteet: kuvat: 
http://taajuus.arkisto.metropolia.fi/2013/01/talon-elama/
http://www.lansivayla.fi/artikkeli/279651-lintuvaaran-paivakotipalo-sai-hyvantekijat-liikkeelle
http://www.kirjaseuranta.fi/Hannele_Huovi/Salainen_maa/
https://www.google.fi/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&docid=mlbLbAyE1I-IMM&tbnid=2rwUw8Z6MgM7BM:&ved=0CAUQjRw&url=http%3A%2F%2Fwww.tyrnava.fi%2Fasukkaalle%2Fpaivahoitopalvelut%2Fesiopetus.php&ei=sEFHU8z4A8WC4ATJgYGQCQ&psig=AFQjCNGIuVbzxF0Hsa44BFRgyO3ows60mg&ust=1397265053402191
http://www.oajpirkanmaa.net/albumi/valkeakoskenlastentarhanopettajat10vuotta19.3.2011/984880
http://tendeablog.fi/tag/lapset/
http://www.lily.fi/blogit/punahatun-ajatusmaailma/jannaakin-jannempi-tyoharjoittelu
http://weheartit.com/entry/83621537/search?context_type=search&context_user=Luisa2901&page=2&query=down+syndrome



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti