torstai 19. syyskuuta 2013

Johann Friedrich Herbart

                    

                                      -1800- LUKU SYSTEMAATTISTA KASVATUSOPPIA

  • J.F.Herbart syntyi v.1776 saksalaiseen virkamiesperheeseen
  • äidin jätettyä perheen, Herbart lähti luomaan isänsä toiveiden mukaisesti byrokraatin uraa ja lukemaan lakia
  • lakiopintojen ohella hän aloitti filosofian oppinot, myöhemmin jätti lakiopinnot ja ryhtyi kotiopettajaksi
  • kotiopettajana toimiessaan teki systemaattisia muistiinpanoja havainnoistaan
  • jatkoi myöhemmin opintojaan, hänet nimettiin ennen kolmattakymmentä ikävuottaan filosofian professoriksi
  • luennoi säännöllisesti kasvatusopista ja järjesti pedagogisia seminaareja opettajan uraa miettiville ylioppilaille

  • Herbartin pyrkimyksenä luoda looginen ja kasvatustieteellinen oppirakennelma, jossa kaksi periaatetta: etiikka ja psykologia
  • Herbartin kasvatusnäkemyksistä voidaan muodostaa kolme kokonaisuutta: oppi mielteiden omaksumisesta, oppi harrastuksista ja siveellisestä luonteesta ja oppi kasvatuksen keinoista (selvyys, assosiaatio, systeemi ja metodi)
  • Oppi kasvatuksen keinoista muodosti muodollisten asteiden järjestelmän, joka kokosi selkeät ohjeet ja rakenteen oppituntien ja oppikurssien järjestämiseksi.
  • Herbartin elinaikana hänen teoriansa eivät saaneet suurta arvostusta, mutta 1800- luvun loppua kohden teoria alkoi kiinnostaa ja se sai suuren jalansijan kasvatusaloilla


Lähteet: Rinne, Risto, Kivirauma, Joel, Lehtinen, Erno. 2009. Johdatus kasvatustieteisiin. WSOYpro OY. Helsinki.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti