tiistai 17. syyskuuta 2013

J. E. Salomaa (1900-luvun alku)

Oppimistehtävä 17.9.2013

 


 
 
 
 
- Turun psykologisen laitoksen professuuri
 
- Korosti sosiaalisen kasvatuksen merkitystä
 
- Salomaata miellytti näkemys koulujen ja elämän lähentämisestä -> ''yhteisyys saavutetaan yhteiskunnan jäsenten välisen alituisen vuorovaikutuksen ja ajatusten vaihdon avulla''
 
- Salomaa kokeili erilaisia psykologisia testejä ja kehitteli koulun oppilaille älykkyystestejä
 
- Salomaa ei kuitenkaan ollut kiinnostunut vain empiriisestä tieteestä, vaan eritteli mm. Snellmanin kasvatusfilosofiaa -> tämän pohjalta kirjoitti kirjansa Yleinen kasvatusoppi
 
-  Salomaa korosti kansallisen sivistysihanteen lisäksi sitä, että tuon ajan kasvatuskäytäntöön vaikutti voimakkaasti yhteiskunnalliset olot
 
- Salomaa asetti koulun tehtäväksi ''kasvattaa oppilaistaan nykyaikaista Suomen henkistä, yhteiskunnallista ja taloudellista elämää ymmärtäväksi, valistuneiksi kansalaisiksi''
 
- Kasvatuksen ilmiö, kasvatustiede ja sen kohde ovat kiinteästi sidoksissa aikaan ja kansaan

                                          

Hanna, Marke & Pinja
 
Lähteet: Rinne, Risto, Kivirauma, Joel, Lehtinen, Erno. 2009. Johdatus kasvatustieteisiin. WSOYpro OY. Helsinki.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti