- Turun psykologisen laitoksen professuuri
- Korosti sosiaalisen kasvatuksen merkitystä
- Salomaata miellytti näkemys koulujen ja elämän lähentämisestä -> ''yhteisyys saavutetaan yhteiskunnan jäsenten välisen alituisen vuorovaikutuksen ja ajatusten vaihdon avulla''
- Salomaa kokeili erilaisia psykologisia testejä ja kehitteli koulun oppilaille älykkyystestejä
- Salomaa ei kuitenkaan ollut kiinnostunut vain empiriisestä tieteestä, vaan eritteli mm. Snellmanin kasvatusfilosofiaa -> tämän pohjalta kirjoitti kirjansa Yleinen kasvatusoppi
- Salomaa korosti kansallisen sivistysihanteen lisäksi sitä, että tuon ajan kasvatuskäytäntöön vaikutti voimakkaasti yhteiskunnalliset olot
- Salomaa asetti koulun tehtäväksi ''kasvattaa oppilaistaan nykyaikaista Suomen henkistä, yhteiskunnallista ja taloudellista elämää ymmärtäväksi, valistuneiksi kansalaisiksi''
- Kasvatuksen ilmiö, kasvatustiede ja sen kohde ovat kiinteästi sidoksissa aikaan ja kansaan
Hanna, Marke & Pinja
Lähteet: Rinne, Risto, Kivirauma, Joel, Lehtinen, Erno. 2009. Johdatus kasvatustieteisiin. WSOYpro OY. Helsinki.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti