Joukkotiedotuskasvatuksesta
tuli vallitseva suuntaus 1960-luvun lopussa mediakasvatuksen saralla.
Joukkotiedotuskasvatuksen historia alkoi kun Yleisradion tutkija Sirkka
Minkkinen vastasi Sampo Louhen (1969) mielipidekirjoitukseen
elokuvakasvatuksesta. Minkkinen (1969) viittasi koulun väliaikaiseen
audiovisuaalisen kasvatuksen opetussuunnitelmaan, jossa asetetaan tavoitteiksi
median tulkitseminen ja havainnointi, valikoiva ja kriittinen ”omaksuminen” ja
informaatiotekniikoiden ilmaisu- ja kerrontatapojen ymmärtäminen. Minkkisen
tavoitteena oli että oppilaat omaksuisivat kriittisen asenteen
joukkotiedotusvälineitä kohtaan, oppisivat käyttämään niitä hyväkseen sekä
hyväksymään ja ymmärtämään erilaisuutta.
Vuonna
1972 Minkkinen otettiin mukaan opetussuunnitelmatyöhön ja lopulta suunnitelma
muuttuikin Minkkisen ehdottaman joukkotiedotuskasvatusmallin mukaan. Perustana
oli ajatus yhteiskunnan tieteellis-teknisestä kehityksestä ja tiedonmuodostuksen
muutoksista. Minkkinen näki sähköisten viestinten olevan keskeinen tekijä
ihmisten maailmankuvien muodostuksessa ja opetuksen tuli täten olla sekä
yhteiskunnallista että taidekasvatuksellista.
Minkkisen mallissa joukkotiedotuskasvatus jaetaan kolmeen
osaan:
·
Tiedollinen
kasvatus: tiedonvälityksen historia, kehitys ja rakenne
·
Esteettinen
kasvatus: joukkotiedotuksen ilmaisukeinot, tyypit ja mainonta
·
Eettinen
kasvatus: sanomien vastaanotto ja valinta, sanoman ymmärtäminen ja vaikutukset
Minkkinen piti
joukkotiedotuskasvatuksen avaintavoitteena saada oppilaat aktiivisiksi,
itsenäisiksi ja kriittisiksi mediankäyttäjiksi. Minkkinen toivoi kasvatusmallin
edistävän lasten osallisuutta yhteiskuntaan ja herättämään mielenkiinnon
kansainvälisistä asioista. Kuitenkaan joukkotiedotuskasvatus ei ottanut tulta
alleen, eikä näin päätynyt lopullisesti koulujen konkreettiseen toimintaan. Ritva-Sini
Härkösen (1994) mukaan malli toimi niin yleisellä tasolla, ettei sillä ollut
mahdollisuuksia koulun arjessa. Kasvatusmalli jäi kolmannen sektorin vastuulle
eli elokuvakerhoille. Puute resursseista, opetuksesta, koulutuksesta,
oppimateriaaleista ja tutkimuksesta kuitenkin ajoi joukkotiedotuskasvatuksen
minkin loukkuun.
-Minkkitiimi
Kuvat:oppiminen.yle.fi
Lähteet: Näkökulmia mediakasvatukseen (2007)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti