Eppu Normaalin kannanotto Sex Pistolsin maahantulokieltoon.
Aikaisemmin joukkotiedotuksessa kansa oli pelkkä passiivinen vastaanottaja, kun taas median käyttö mahdollisti kaikille aktiviisemman toiminnan viestinnän tuottajana.
1990-luvulla media alkoi arkipäiväistyä, eikä mediakasvatuksessa ollut enää pyrkimyksenä estää, kontrolloida ja hallita. Silloin syntyi myös kirjava kokoelma erilaisia mediaan viittavia käsitteitä ja videoiden tekeminen, mediakasvatus ja sen käyttö tuli osaksi koulutyötä. Viestintäkavastuksessa oli kaksi linjaa: opetusviestintä ja viestintäopetus. Opetusviestinnässä tavoitteena oli tehokas oppiminen median avulla ja viestintäopetuksessa kriittinen ja reflektiivinen viestintäpätevyys. Median ympärille kehittyi kasvatustieteissä tutkimushankkeita ja lopulta mediakasvatus muodostui yhdeksi kasvatustieteen osa-alueeksi.
Videopajojen perintöä.
Lähde: Kynäslahti H. , Kupiainen R. & Lehtonen M. (toim.) 2007
Näkökulmia mediakasvatukseen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti