- Vapaan ja audiovisuaalisen kansansivistystyön oli opettaa ”taiteen ero
ajanvietteestä” ja ”kirkastaa elokuva, radion ja television taide, opettaa
oikein ymmärtämään ja arvostamaan niitä sekä nauttimaan niistä.”
- Pyrki erottamaan huonon viihteen ja propagandan hyvästä kuva- ja äänitaiteesta = ESTEETTINEN MEDIAKASVATUS
- Mediavälineiden käyttö nostettiin esille kasvatustoiminnassa ja koululuokassa audiovisuaalisen kansansivistystyön seurauksena.
1. esteettisen elokuvakasvatuksen suunta
2. elokuvan opetuskäytön mahdollisuudet (New York 1910)
- David Buckinghamille mediakasvatus on opetusta mediasta eikä median avulla.
- 1950 loppu oli ”uuden median” murrosaikaa (radio ja elokuvat), mutta televisio teki läpimurron 60-luvulla.
- Yleisradio ja TES (Tekniikan edistämissäätiö) kilpaili katsojista ja lopulta Yleisradio osti TES:n televisiotoiminnan -> TV2
- Pyrki erottamaan huonon viihteen ja propagandan hyvästä kuva- ja äänitaiteesta = ESTEETTINEN MEDIAKASVATUS
- Mediavälineiden käyttö nostettiin esille kasvatustoiminnassa ja koululuokassa audiovisuaalisen kansansivistystyön seurauksena.
1. esteettisen elokuvakasvatuksen suunta
2. elokuvan opetuskäytön mahdollisuudet (New York 1910)
- David Buckinghamille mediakasvatus on opetusta mediasta eikä median avulla.
- 1950 loppu oli ”uuden median” murrosaikaa (radio ja elokuvat), mutta televisio teki läpimurron 60-luvulla.
- Yleisradio ja TES (Tekniikan edistämissäätiö) kilpaili katsojista ja lopulta Yleisradio osti TES:n televisiotoiminnan -> TV2
- Mannerheimin lastensuojeluliitto perusti 1958 lastenelokuvakeskuksen
- Taidekasvatuksen koulutuksessa esiin nousi kansainväliset teemat: sota ja rauha, nälänhätä, sukupuoli, ihmisten sorto ja tasa-arvon mahdollisuudet, yhteiskunnan rakenteellinen väkivalta -> tarkasteltiin esim. kuvataiteen piirissä, jossa hyödynnettiin ajankohtaista uutiskuva- ja populaarikulttuurin tuottamaa materiaalia
- UNESCO:n julkaisema J.M.I Petersin teos JOHDATUS ELOKUVAKASVATUKSEEN käännettiin suomeksi 1965
- Petersin mukaan televisio ja elokuva ovat keskeisiä lasten ja nuorten visuaalisessa kulttuurissa
- Elokuvaa tarkastellaan ”Yhteiskunnallisena laitoksena, joukkoviihdykkeen välineenä, jolla on erityinen teho ja vaikutus ihmisen henkiseen tasoon sekä esteettisten, uskonnollisten ja muiden henkisten arvojen välittäjänä”
-> Elokuvakasvatuksen tavoitteet:
1. tarjoaa suojaa elokuvan viettelykselle
2. tarjoaa kriittistä arvottamista
- Sanomalehtiopetuksen avulla pyrittiin kouluissa vahvistamaan erityisesti ajankohtaisen aineiston ja yhteiskunnallisuuden osuutta kouluissa
- Taidekasvatuksen koulutuksessa esiin nousi kansainväliset teemat: sota ja rauha, nälänhätä, sukupuoli, ihmisten sorto ja tasa-arvon mahdollisuudet, yhteiskunnan rakenteellinen väkivalta -> tarkasteltiin esim. kuvataiteen piirissä, jossa hyödynnettiin ajankohtaista uutiskuva- ja populaarikulttuurin tuottamaa materiaalia
- UNESCO:n julkaisema J.M.I Petersin teos JOHDATUS ELOKUVAKASVATUKSEEN käännettiin suomeksi 1965
- Petersin mukaan televisio ja elokuva ovat keskeisiä lasten ja nuorten visuaalisessa kulttuurissa
- Elokuvaa tarkastellaan ”Yhteiskunnallisena laitoksena, joukkoviihdykkeen välineenä, jolla on erityinen teho ja vaikutus ihmisen henkiseen tasoon sekä esteettisten, uskonnollisten ja muiden henkisten arvojen välittäjänä”
-> Elokuvakasvatuksen tavoitteet:
1. tarjoaa suojaa elokuvan viettelykselle
2. tarjoaa kriittistä arvottamista
- Sanomalehtiopetuksen avulla pyrittiin kouluissa vahvistamaan erityisesti ajankohtaisen aineiston ja yhteiskunnallisuuden osuutta kouluissa
Lähde:http://www.mediakasvatus.fi/publications/ISBN978-952-99964-1-4.pdf
Henrika, Susanna, Hanna ja Marke Kappro 2013
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti