- Toimi rehtorina Böömissä ja Puolassa sekä hänet
kutsuttiin Englantiin, Ruotsiin ja Unkariin toimimaan
koulujärjestelmänuudistajana ja -asiantuntijana.
- Kotikoulu
- ---> Äidinkielenkouluun valmistavaa opetusta
- Äidinkielenkoulu
- --> Kuusi vuotiaina kaikki äidinkielen kouluun --> tärkein tehtävä oli yhteiskunnallinen integraatio.
- Latinakoulu
- --> 12 - 13 vuotiaina, mutta koulu oli vain hengellisen työn tekijöille.
- Yliopisto
- --> Vain kaikkein lahjakkaimmille ja siveellisimmille. Opiskeltiin pansofiaa.
- Pidetään modermin
yhtenäiskoulun ensimmäisenä edustajana
--> Samankaltaisia ajatuksia oli esitetty jo
aiemmin, mutta Comenius järjesteli ja kirjoitti ne paperille systemaattiseksi
rakennelmaksi.
- Comenius näki, että:
- Yhteiskunnallisia säätyeroja pitäisi kaventaa.
- Kasvattaminen on yleisinhimillinen tehtävä ja kaikilla on siihen universaali oikeus.
Lähteet: Rinne, Risto, Kivirauma, Joel, Lehtinen, Erno. 2009. Johdatus kasvatustieteisiin. WSOYpro OY. Helsinki.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti