torstai 19. syyskuuta 2013

Johan Amos Comenius (1592 - 1670)

Oppimistehtävä 20.9.2013

 

- Toimi rehtorina Böömissä ja Puolassa sekä hänet kutsuttiin Englantiin, Ruotsiin ja Unkariin toimimaan koulujärjestelmänuudistajana ja -asiantuntijana.

 - Comenius kirjoitti elinaikanaan lukuisia oppikirjoja, opetussuunnitelmia, uskonnollis-filosofisia kirjoituksia.

 - Suunnitteli neliportaisen koulutusjärjestelmän.
  •   Kotikoulu
  •  ---> Äidinkielenkouluun valmistavaa opetusta

  •  Äidinkielenkoulu
  • -->  Kuusi vuotiaina kaikki äidinkielen kouluun --> tärkein tehtävä oli yhteiskunnallinen  integraatio.

  •  Latinakoulu
  • --> 12 - 13 vuotiaina, mutta koulu oli vain hengellisen työn tekijöille.

  • Yliopisto
  • --> Vain kaikkein lahjakkaimmille ja siveellisimmille. Opiskeltiin pansofiaa.
 
- Pidetään modermin yhtenäiskoulun ensimmäisenä edustajana
           --> Samankaltaisia ajatuksia oli esitetty jo aiemmin, mutta Comenius järjesteli ja kirjoitti ne paperille systemaattiseksi rakennelmaksi.

- Comenius näki, että:
  •  Yhteiskunnallisia säätyeroja pitäisi kaventaa.
  •  Kasvattaminen on yleisinhimillinen tehtävä ja kaikilla on siihen universaali oikeus.
- Comeniuksen ajatukset ovat Suomelle tärkeitä siksi, että Johannes Gezelius vanhempi vaati Comeniuksen innoittama, että jokaisessa seurakunnassa pitää olla koulu sekä Gezelius käänsi Comeniuksen oppikirjan ruotsiksi, jota käytettiin myös Suomessa äidinkielen, että vieraiden kielien opiskeluun 1700-luvun lopulle asti.


Lähteet: Rinne, Risto, Kivirauma, Joel, Lehtinen, Erno. 2009. Johdatus kasvatustieteisiin. WSOYpro OY. Helsinki.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti