AISTITOIMINTOJEN KEHITYKSEN TUKEMINEN
- päämääränä edistää lapsen
aistihavaintojen jäsentämistä ja tavoitteellisen toiminnan
syntymistä
- tuetaan myös lapsen
todellisuuskäsityksen rakentumista
1. Tuntoaisti
- kehittää oman kehon tuntemusta,
auttaa lasta erottamaan itsensä ympäristöstä
- aktivointia päivittäisten
hoitotoimenpiteiden yhteydessä (kylvettäminen, sylissä pitäminen)
2. Haju- ja makuaisti
- tarjotaan eri haju- ja
makuärsykkeitä, erilaisia motorisia harjoituksia
- kasvojen stimulointia hieromalla
→ suun aluetta stimuloidaan
hampipesun yhteydessä
3. Kuuloaisti
- stimuloidaan antamalla lapsen
kuunnella eri ääniä/rytmejä/sointuja, jotka on yhdistetty
vuorovaikutustilanteisiin
4. Näköaisti
- selkeät kuviot lapsen vuoteen
yläpuolella
- valo-, ääni- ja väriärsykkeet
KOMMUNIKAATIOTAITOJEN TUKEMINEN
- symbolifunktio
- AAC -menetelmät
MOTORIIKAN TUKEMINEN
- kehonhahmotus
→ motoristen taitojen perusta
→ harjoitukset luonnollisten
tilanteiden yhteyteen (peseytyminen, vaipan vaihto, pukeutuminen)
- kokonaismotoriikka
→ esineisiin tarttuminen, napitus
- apuvälineet
→ cp-rulla
→ tasapainolauta
→ terapiapallo
→ trampoliini, pallomeri
TOIMINNALLISET KEHITYSTÄ TUKEVAT
MENETELMÄT
- leikki
→ ohjataan sosiaalisten taitojen,
mutta myös kognitiivisten taitojen, motoriikan ja aistitoimintojen
kehitystä
- ohjattu leikki
→ sellaisten toimintojen suoritus,
joihin lapsi ei vielä kykene todellisissa tilanteissa
- luova toiminta
→ autetaan löytämään oma
persoonallisuus, keskittymään, kokemaan/tunnistamaan tunteita ja
sitä kautta ymmärtämään itseään
- tunteiden purkamista
- luo turvallisutta, mielihyvää ja
onnistumisen kokemuksia
VAPAA-AJAN TOIMINTA
→ liikunta, kirjasto, kerhotoiminta,
kulttuuri
SOSIAALISEN+PSYYKKISEN KEHITYKSEN TUKEMINEN
*perusluottamus
- pv/vko-ohjelman selkeys
--> auttaa ennakoimaan tulevaisuutta
--> luo turvallisuutta
*minäkuva
- saa kokea vaikuttavansa muihin
- tieto siitä, mitä on mahdollisuus oppia/mikä osaamattomuus johtuu vammaisuudesta ja mikä ei
*vammatietoisuus
- käsitys omasta vammasta + sen vaikutuksesta elämään
- keskustelemalla erilaisuuksista ja yhtäläisyyksistä muihin nähden
*subjektius
- kokemus siitä, että voi vaikuttaa omaan elämään/ olla aktiivinen omissa asioissa
--> omatoimisuuden tukeminen
ASUMISMUODOT
1. tuettu asuminen, muutoin itsenäistä asumista, mutta pulmatilanteissa tukihenkilö
2. ohjattu asuminen, apua päivittäistoimissa, etenkin aamuin ja illoin
3. autettu asuminen, koko ajan läsnä oleva henkilökunta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti