sunnuntai 16. helmikuuta 2014

TAVOITTEENA HYVÄ ELÄMÄ

AISTITOIMINTOJEN KEHITYKSEN TUKEMINEN

- päämääränä edistää lapsen aistihavaintojen jäsentämistä ja tavoitteellisen toiminnan syntymistä
- tuetaan myös lapsen todellisuuskäsityksen rakentumista

1. Tuntoaisti
- kehittää oman kehon tuntemusta, auttaa lasta erottamaan itsensä ympäristöstä
- aktivointia päivittäisten hoitotoimenpiteiden yhteydessä (kylvettäminen, sylissä pitäminen)
2. Haju- ja makuaisti
- tarjotaan eri haju- ja makuärsykkeitä, erilaisia motorisia harjoituksia
- kasvojen stimulointia hieromalla
→ suun aluetta stimuloidaan hampipesun yhteydessä
3. Kuuloaisti
- stimuloidaan antamalla lapsen kuunnella eri ääniä/rytmejä/sointuja, jotka on yhdistetty vuorovaikutustilanteisiin
4. Näköaisti
- selkeät kuviot lapsen vuoteen yläpuolella

- valo-, ääni- ja väriärsykkeet

KOMMUNIKAATIOTAITOJEN TUKEMINEN
- symbolifunktio
- AAC -menetelmät

MOTORIIKAN TUKEMINEN
- kehonhahmotus
→ motoristen taitojen perusta
→ harjoitukset luonnollisten tilanteiden yhteyteen (peseytyminen, vaipan vaihto, pukeutuminen)
- kokonaismotoriikka
→ esineisiin tarttuminen, napitus
- apuvälineet
→ cp-rulla
→ tasapainolauta
→ terapiapallo
 → trampoliini, pallomeri

TOIMINNALLISET KEHITYSTÄ TUKEVAT MENETELMÄT
- leikki
→ ohjataan sosiaalisten taitojen, mutta myös kognitiivisten taitojen, motoriikan ja aistitoimintojen kehitystä
- ohjattu leikki
→ sellaisten toimintojen suoritus, joihin lapsi ei vielä kykene todellisissa tilanteissa
- luova toiminta
→ autetaan löytämään oma persoonallisuus, keskittymään, kokemaan/tunnistamaan tunteita ja sitä kautta ymmärtämään itseään
- tunteiden purkamista
- luo turvallisutta, mielihyvää ja onnistumisen kokemuksia

VAPAA-AJAN TOIMINTA
→ liikunta, kirjasto, kerhotoiminta, kulttuuri

SOSIAALISEN+PSYYKKISEN KEHITYKSEN TUKEMINEN
*perusluottamus
  - pv/vko-ohjelman selkeys
    --> auttaa ennakoimaan tulevaisuutta
    --> luo turvallisuutta
*minäkuva
  - saa kokea vaikuttavansa muihin
  - tieto siitä, mitä on mahdollisuus oppia/mikä osaamattomuus johtuu vammaisuudesta ja mikä ei
*vammatietoisuus
  - käsitys omasta vammasta + sen vaikutuksesta elämään
  - keskustelemalla erilaisuuksista ja yhtäläisyyksistä muihin nähden
*subjektius
  - kokemus siitä, että voi vaikuttaa omaan elämään/ olla aktiivinen omissa asioissa
    --> omatoimisuuden tukeminen

ASUMISMUODOT
1. tuettu asuminen, muutoin itsenäistä asumista, mutta pulmatilanteissa tukihenkilö
2. ohjattu asuminen, apua päivittäistoimissa, etenkin aamuin ja illoin
3. autettu asuminen, koko ajan läsnä oleva henkilökunta


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti