maanantai 2. joulukuuta 2013

Ryhmä2


Oppimiskäsitys:

-          Opetussuunnitelma oppimiskäsityksessä oppiminen ymmärretään yksilölliseksi ja yhteisölliseksi tietojen ja taitojen rakennusprosessiksi, jonka kautta syntyy kulttuurinen osallisuus.

-          Oppiminen tapahtuu erilaisissa tilanteissa tavoitteellisena opiskeluna:

o   Itsenäisesti

o   Opettajan ohjauksessa

o   Vuorovaikutuksessa opettajan ja vertaisryhmän kanssa

-          Opittavana uudet tiedot ja taidot sekä oppimis- ja työskentelytavat elinikäisen oppimisen välineinä.

-          Oppiminen on yksilöllistä ja yhteisöllistä toimintaa

-          Seurausta aktiivisesta ja tavoitteellisesta toiminnasta

-          Vaikuttaa oppilaan aiemmin rakentuneet tiedot, motivaatio, oppimis- ja työskentelytavat

-          Oppiminen on tilannesidonnaista, joten oppimisympäristön monipuolisuuteen pitää kiinnittää huomiota

-          Oppiminen avaa uusia mahdollisuuksia ymmärtää kulttuuria, kulttuurin sisältämiä merkityksiä ja osallistua yhteiskunnan toimintaan

Oppimisympäristö:

-          Tarkoitetaan oppimiseen liittyvää fyysistä ympäristöä, psyykkisten tekijöiden ja sosiaalisten suhteiden kokonaisuutta, jossa opiskelu ja oppiminen tapahtuu

-          Fyysinen oppimisympäristö:

o   Koulun rakennukset ja tilat

o   opetusvälineet ja oppimateriaalit

o   muu rakennettu ympäristö ja ympäröivä luonto

o   Opiskelutilat ja –välineet suunnitella niin, että mahdollistavat monipuoliset opiskelumenetelmät ja työskentelytavat.

o   Työvälineet ja materiaalit sekä kirjastopalvelut niin, että mahdollistavat aktiivisen ja itsenäisen opiskelun

o   Pitää mahdollistaa myös nykyaikaisten tietoverkkojen ja sen välineiden käyttämisen

o   Esteettisyyteen tulee myös kiinnittää huomiota

-          Psyykkiseen ja sosiaaliseen oppimisympäristöön vaikuttaa yksittäiset oppilaan kognitiiviset ja emotionaaliset tekijät ja vuorovaikutukseen ja ihmissuhteisiin liittyvät tekijät.

-          Pitää tukea oppilaan kasvua ja oppimista

-          Fyysisesti, psyykkisesti ja sosiaalisesti turvallinen

-          Tukea uteliaisuutta, itseohjautuvuutta, oppimismotivaatiota ja aktiivisuutta

-          Ohjata oppilasta asettamaan omia tavoitteitaan ja arvioimaan toimintaansa

-          Tavoitteena avoin, rohkaiseva, kiiretön ja myönteinen ilmapiiri

o   Vastuu ylläpitämisestä opettajilla ja oppilailla
 
 
3.3 Toimintakulttuuri
= Koulun viralliset ja epäviralliset säännöt, toiminta- ja käyttäytymismallit sekä arvot, periaatteet, kriteerit, joihin koulutyön laatu perustuu (+juhlat, teemapäivät, tapahtumat)
toimintakulttuuri --> kasvatus --> opetus --> oppiminen
-tavoitteena kasvatus ja opetustyön tavoitteiden saavuttaminen
-oppilaiden mahdollisuudet vaikuttaa
 
3.4 Työtavat
- oppiaineelle ominaiset menetelmät
     --> tuetaan ja ohjataan oppimista (+elämykset ja leikki)
                -tieto- ja viestintätaidot
-työtapojen valinnan perusteet:
   - oppimisen halun virittäminen
   - vuorovaikutuksessa oppiminen, soveltamistaidot ym.
   - vastuunkantaminen
 
-tytöt ja pojat, yksilölliset erot ja taustat
 
 

Viittomakieliset

-oppimistavoitteet ovat samat kuin muilla, mutta sovelletaan  viittomakielen kulttuuriin sopivaksi


-viittomakielen apuna/rinnalla käytetään suomea/ruotsia kirjoitettuna ja luettuna kielenä
-tavoitteena vahvistaa viittomakielisen identiteettiä ja nostaa vähemmistö samalle tasolle sekä korostetaan omaa kulttuuria, mutta opetetaan myös enemmistön kulttuuria ja sovitetaan ne yhteen
 
Maahanmuuttajat
-opetuksessa otetaan huomioon taustat, mm. maahanmuuton syy ja oleskeluaika sekä aikaisempi oppimishistoria ja kasvatus- ja opetusperinteet
-opetuksessa tuetaan oppilaan  mukautumista uuteen kulttuuriin
-kotoutussuunnitelma voidaan sisällyttää opetussuunnitelmaan
-huoltajien kanssa toimittaessa tulee ottaa huomioon heidän oma kulttuuri ja tutustuttaa suomalaiseen koulutuskulttuuriin ja tapoihin
-oppilaan ja huoltajien tietämystä  eri kulttuurista ja elämäntavoista voidaan hyödyntää opetuksessa

Oppilaanohjaus
-tukee oppilaan kasvua
-edistää koulutyötä ja lisää hyvinvointia
-edistetään oppimisvalmiuksien kehittämistä
tärkeimmät tavoitteet:
    -oppii itsenäisyyteen, vastuullisuuteen ja itsetuntemukseen
    -oppii yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja
-vuosuluokilla 1-2 oppilas ohjataan suhtautumaan vastuullisesti koulutyöhön ja käyttämään monipuolisia työtapoja


- vuosiluokilla 3-6:
     -itsenäistyminen, vastuullisuus
     -ainevalinnat
     -yhteistyö, huomioonottaminen, monipuoliset työtavat
     -muun toiminnan yhteydessä, tarvittaessa varataan oppitunteja
     -myös henkilökohtaista ohjausta

-vuosiluokat 7-9:
      -luokkamuotoinen ohjaus
      -henkilökohtainen ohjaus (mahdollisuus keskustella, elämäntilannekysymykset ym.)
      -pienryhmäohjaus (yhteisöllisyys, asioiden käsittely, muiden tilanteet)
      -TET; työelämääntutustuminen (aidot ympäristöt, kokemukset)

-ohjaus-, neuvonta- ja tietopalvelut





 


 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti