Perusopetuksen
tehtävä:
- tarjota yksilölle mahdollisuus hankkia yleissivistystä ja suorittaa oppivelvollisuus
- antaa yhteiskunnalle väline kehittää sivistyksellistä pääomaa
- lisätä yhteisöllisyyttä ja tasa-arvoa
- tukea jokaisen oppilaan kielellistä ja kulttuurista identiteettiä sekä äidinkielen kehitystä
- siirtää kulttuuriperintöä sukupolvelta toiselle
- kartuttaa tarvittavaa tietoa ja osaamista
- lisätä tietoisuutta yhteiskunnan perustana olevista arvoista ja toimintatavoista
- kehittää kykyä arvioida asioita kriittisesti
- luoda uutta kulttuuria
- uudistaa ajattelu- ja toimintatapoja
- Perusopetuksen on annettava valmiuksia jatko-opintoihin, mahdollisuus monipuoliseen kasvuun, oppimiseen sekä terveen itsetunnon kehittymiseen
Perusopetuksen
rakenne:
- opetussuunnitelmallisesti yhtenäinen kokonaisuus
- opetuksen tavoitteet ja keskeiset sisällöt määritellään opetussuunnitelman perusteissa oppiaineittain tai aineryhmittäin tuntijaon välisille osioille
- kaikkien osioiden lopussa on oppilaan hyvän osaamisen kuvaus
-
Vuosiluokkien 1-2 opetuksen erityinen tehtävä kehittää valmiuksia
myöhempää työskentelyä ja oppimista varten
-
Vuosiluokkien 8-9 opetuksen tehtävänä ohjata oppilasta
jatko-opintoihin ja kehittää valmiuksia toimia yhteiskunnassa ja
työelämässä
SAAMELAISET
- alkuperäiskansa, jolla on oma kieli ja kulttuuri
- osalle oppilaista saamen kieli on opetuskieli ja osalle kieltä opetetaan vieraana kielenä
- opetuksen tavoite, että oppilas on perusopetuksen suoritettuaan tietoinen omista juuristaan, kulttuuriperinnöstään, eri saamen kielistä, kulttuurialueista sekä saamelaisryhmistä
- opetuksen tulee tukea oppilaiden samaistumista kansalliseen kulttuuriperintöönsä ja yhteenkuuluvuutta eri maissa asuvien saamelaisten kesken
- opetuksen rerussina käytetään lähiympäristöä, sukuyhteisöä, saamenkielistä mediaa sekä aktiivisia yhteyksiä muille saamelaisalueille
ROMANIT
- romanioppilaiden opetuksessa huomioitava Suomen romanien asema etnisenä ja kulttuurisena vähemmistönä
- romanikielen opetuksen tulee edistää kaksoisidentiteetin muodostumista ja lisätä koulunkäynnin laatua
- opetuksen edistettävä romanioppilaiden oman historian ja kielen tuntemusta sekä tietoisuutta romaneista yhtenä koko maailman ja Euroopan merkittävistä vähemmistöistä
- opetuksessa hyödynnetään lähiympäristöä, sukuyhteisöä ja romanikielistä mediaa
OPPIMISTAVOITTEET JA
OPETUKSEN KESKEISET SISÄLLÖT
- Ihmisenä kasvaminen- päämääränä tukea oppilaan kokonaisvaltaista kasvua ja elämän hallinnan kehittymistä- tavoitteena luoda yksilöllisyyttä ja tervettä itsetuntoa tukeva ympäristö + kasvuympäristö, joka tukee tasa-arvoon ja suvaitsevaisuuteen pohjautuvan yhteisöllisyyden kehitystä
- Kulttuuri-identiteetti ja kansainvälisyys- päämääränä auttaa oppilasta ymmärtämään suomalaisen ja eurooppalaisen kulttuuri-identiteetin olemusta- löytämään oma kulttuuri-identiteettinsä- kehittämään valmiuksiaan kulttuurien väliseen vuorovaikutukseen ja kansainvälisyyteen
- Viestintä ja mediataito- päämääränä kehittää ilmaisu- ja vuorovaikutustaitoja- edistää median aseman ja merkityksen ymmärtämistä- kehittää median käyttötaitoja
- Osallistuva kansalaisuus ja yrittäjyys- päämääränä auttaa oppilasta hahmottamaan yhteiskuntaa eri toimijoiden näkökulmasta- kehittää osallistumisessa tarvittavia valmiuksia- luoda pohjaa yrittäjämäisille toimintatavoille
- Vastuu ympäristöstä, hyvinvoinnista ja kestävästä tulevaisuudesta- päämääränä lisätä oppilaan valmiuksia ja motivaatiota toimia ympäristön ja ihmisen hyvinvoinnin puolesta- perusopetuksen tavoitteena kasvattaa ympäristötietoisia, kestävään elämäntapaan sitoutuneita kansalaisia
- Turvallisuus ja liikenne- päämääränä auttaa oppilasta ymmärtämään turvallisuuden fyysisiä, psyykkisiä ja sosiaalisia ulottuvuuksia- opastaa vastuulliseen käyttäytymiseen
- Ihminen
ja teknologia
- päämäärä auttaa oppilasta ymmärtämään ihmisen suhdetta teknologiaan
- auttaa näkemään teknologian merkitys arkielämässä
- opetuksessa kehitettävä koneiden toimintaperiaatteiden ymmärtämistä ja opettaa niiden käyttöä
Lähteet:
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2004
(http://oph.fi/download/139848_pops_web.pdf)
Henrika & Johanna
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti