maanantai 2. joulukuuta 2013

Luku 2 Opetuksen järjestämisen lähtökohdat

Perusopetuksen tehtävä:

  • tarjota yksilölle mahdollisuus hankkia yleissivistystä ja suorittaa oppivelvollisuus
  • antaa yhteiskunnalle väline kehittää sivistyksellistä pääomaa
  • lisätä yhteisöllisyyttä ja tasa-arvoa
  • tukea jokaisen oppilaan kielellistä ja kulttuurista identiteettiä sekä äidinkielen kehitystä
  • siirtää kulttuuriperintöä sukupolvelta toiselle
  • kartuttaa tarvittavaa tietoa ja osaamista
  • lisätä tietoisuutta yhteiskunnan perustana olevista arvoista ja toimintatavoista
  • kehittää kykyä arvioida asioita kriittisesti
  • luoda uutta kulttuuria
  • uudistaa ajattelu- ja toimintatapoja

- Perusopetuksen on annettava valmiuksia jatko-opintoihin, mahdollisuus monipuoliseen kasvuun, oppimiseen sekä terveen itsetunnon kehittymiseen 

Perusopetuksen rakenne:

  • opetussuunnitelmallisesti yhtenäinen kokonaisuus
  • opetuksen tavoitteet ja keskeiset sisällöt määritellään opetussuunnitelman perusteissa oppiaineittain tai aineryhmittäin tuntijaon välisille osioille
  • kaikkien osioiden lopussa on oppilaan hyvän osaamisen kuvaus

- Vuosiluokkien 1-2 opetuksen erityinen tehtävä kehittää valmiuksia myöhempää työskentelyä ja oppimista varten
- Vuosiluokkien 8-9 opetuksen tehtävänä ohjata oppilasta jatko-opintoihin ja kehittää valmiuksia toimia yhteiskunnassa ja työelämässä



SAAMELAISET

  • alkuperäiskansa, jolla on oma kieli ja kulttuuri
  • osalle oppilaista saamen kieli on opetuskieli ja osalle kieltä opetetaan vieraana kielenä
  • opetuksen tavoite, että oppilas on perusopetuksen suoritettuaan tietoinen omista juuristaan, kulttuuriperinnöstään, eri saamen kielistä, kulttuurialueista sekä saamelaisryhmistä
  • opetuksen tulee tukea oppilaiden samaistumista kansalliseen kulttuuriperintöönsä ja yhteenkuuluvuutta eri maissa asuvien saamelaisten kesken
  • opetuksen rerussina käytetään lähiympäristöä, sukuyhteisöä, saamenkielistä mediaa sekä aktiivisia yhteyksiä muille saamelaisalueille


ROMANIT

  • romanioppilaiden opetuksessa huomioitava Suomen romanien asema etnisenä ja kulttuurisena vähemmistönä
  • romanikielen opetuksen tulee edistää kaksoisidentiteetin muodostumista ja lisätä koulunkäynnin laatua
  • opetuksen edistettävä romanioppilaiden oman historian ja kielen tuntemusta sekä tietoisuutta romaneista yhtenä koko maailman ja Euroopan merkittävistä vähemmistöistä
  • opetuksessa hyödynnetään lähiympäristöä, sukuyhteisöä ja romanikielistä mediaa




OPPIMISTAVOITTEET JA OPETUKSEN KESKEISET SISÄLLÖT

  1. Ihmisenä kasvaminen
    - päämääränä tukea oppilaan kokonaisvaltaista kasvua ja elämän hallinnan kehittymistä
    - tavoitteena luoda yksilöllisyyttä ja tervettä itsetuntoa tukeva ympäristö + kasvuympäristö, joka tukee tasa-arvoon ja suvaitsevaisuuteen pohjautuvan yhteisöllisyyden kehitystä

  1. Kulttuuri-identiteetti ja kansainvälisyys
    - päämääränä auttaa oppilasta ymmärtämään suomalaisen ja eurooppalaisen kulttuuri-identiteetin olemusta
    - löytämään oma kulttuuri-identiteettinsä
    - kehittämään valmiuksiaan kulttuurien väliseen vuorovaikutukseen ja kansainvälisyyteen

  1. Viestintä ja mediataito
    - päämääränä kehittää ilmaisu- ja vuorovaikutustaitoja
    - edistää median aseman ja merkityksen ymmärtämistä
    - kehittää median käyttötaitoja

  1. Osallistuva kansalaisuus ja yrittäjyys
    - päämääränä auttaa oppilasta hahmottamaan yhteiskuntaa eri toimijoiden näkökulmasta
    - kehittää osallistumisessa tarvittavia valmiuksia
    - luoda pohjaa yrittäjämäisille toimintatavoille

  1. Vastuu ympäristöstä, hyvinvoinnista ja kestävästä tulevaisuudesta
    - päämääränä lisätä oppilaan valmiuksia ja motivaatiota toimia ympäristön ja ihmisen hyvinvoinnin puolesta
    - perusopetuksen tavoitteena kasvattaa ympäristötietoisia, kestävään elämäntapaan sitoutuneita kansalaisia

  1. Turvallisuus ja liikenne
    - päämääränä auttaa oppilasta ymmärtämään turvallisuuden fyysisiä, psyykkisiä ja sosiaalisia ulottuvuuksia
    - opastaa vastuulliseen käyttäytymiseen


  1. Ihminen ja teknologia
    - päämäärä auttaa oppilasta ymmärtämään ihmisen suhdetta teknologiaan
    - auttaa näkemään teknologian merkitys arkielämässä
    - opetuksessa kehitettävä koneiden toimintaperiaatteiden ymmärtämistä ja opettaa niiden käyttöä



    Lähteet:

    Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2004
    (http://oph.fi/download/139848_pops_web.pdf)


    Henrika & Johanna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti